Откакто гледах документалния филм “Преди потопа” (2016) на National Geographic Channel, който изследва промените на климата и катастрофалните последици от човешкото влияние върху планетата ни, не спирам да се питам как бих могла да намаля собствения си отпечатък върху природата. Мога да ползвам най-висок енергиен клас електроуреди и енергоспестяващи крушки, да предпочитам местно произведени и сезонни продукти, да избягвам еднократните пластмасови пособия, да намаля консумацията на месо, да не се отоплявам на дърва, да събирам разделно отпадъците си и т.н. Започнах да се интересувам и какво мога да предприема и относно честото ми пътуване, тъй като нефтът e огромен причинител на замърсяване.

Така научих за електромобилите – може би алтернативата на бъдещето. Оказва се, че  пътуването ми може да струва стотинки (зависи от цената на тока и наличността на зареждащи станции), да имам два багажника (поради отсъствието на двигател), и дори да ускорявам по-бързо и от Ферари, с кола като Tesla – най-дискутираната в сферата. Е, Tesla все още е трудно достъпен лукс заради ограниченото си производство и дългите листи с чакащи любители, но от скоро гигафабриката ѝ за производство на батерии за електромобила заработи и амбициозният ѝ план за електрифициране на транспорта изглежда все по-изпълним. Освен споменатата марка, автомобилният пазар вече може да предложи голям избор на електромобили.

Със сигурност решението да предпочета електрически автомобил пред обикновен е плод на малко по-прогресивно и природосъобразно мислене, а не само на законовите  привилегиите, които бих имала като собственик на електромобил. Сферата се развива изключително динамично и тепърва предстои българската и световната уредба да влезе в крак с иновациите. В законодателство ни са предвидени няколко стимула за собствениците на електромобили.

Без данък за електромобила ми

Една от привилегиите за собствениците на електрически автомобил е данъчният им режим. Електромобилите са освободени от плащане на годишния местен данък. Със същата привилегия се ползват и електрическите мотоциклети, мотопеди, както и електрическите превозни средства категории L5е, L6е и L7е. Това са моторни триколесни, леки четириколесни и тежки четириколесни превозни средства, според категоризация, въведена от Европейския парламент. Важно е да се знае, че под електрически автомобил законът има предвид тези, чийто двигател е с изцяло електрическо захранване и нямат двигател с вътрешно горене. Затова, ако автомобилът ми е хибриден, няма да бъда освободен/а от данък за него.

Електромобилът все пак е нормална кола и затова след покупката му трябва да изпълня няколко задължения по него. Наред с това, за да се възползвам от правото ми да се освободя от данък, трябва да подам декларация пред общината по постоянния ми адрес в двумесечен срок от придобиването на колата.

Безплатно паркиране в Синя/ Зелена зона

Следващото удобство, което имам като собственик на електромобил е правото ми да паркирам в платените зони на града безплатно. В София, Пловдив и Бургас електромобилът ми е освободен от таксата за Синя или Зелена зона.

Важно! За да се възползвам от правото ми на безплатно паркиране на територията на град София, трябва да се снабдя със съответния стикер от “Център за градска мобилност” ЕАД. За целта мога да подам заявление по образец в офиса им на ул. Будапеща № 17 или пл. “Възраждане” № 1. Ще трябва да представя документ за платена застраховка “Гражданска отговорност”, лична карта и талон на автомобила за справка. Стикерът се издава за една година и трябва да бъде залепен в долния десен ъгъл на предното стъкло на електромобила ми, така че да бъде видим за проверяващите.

Първи крачки в държавното финансиране.

На този етап за обикновените граждани като мен държавно субсидиране не съществува. За държавната администрация обаче финансиране от 2016 г. има и това е една добра тенденция. Националният доверителен екофонд, управлява Инвестиционна програма за климата и тя предвижда безвъзмездно финансиране по проекти за насърчаване използването на електромобили. Тази програма отпуска по 20 000 лв. за изцяло електрически превозни средства категория M1 (до 8 местни автомобили за превоз на пътници) и N1 (товарни МПС, с допустима максимална маса до 3,5 t) и по 10 000 лв. за хибридни.

Е, все още има много затруднения в това, притежаването и използването на електромобил да е в зоната на комфорта. Да, за сега в Източна Европа няма суперзарядни станции на Tesla, няма и сервизни центрове. Няма да е лесна и задачата да си намеря застраховател, който да иска да поеме риска да застрахова тази кола с полица, която да не струва цяло състояние. Разбира се, мога да помисля за друга по-достъпна на този етап кола. И все пак, липсата на държавно субсидиране и платежоспособно търсене са значим фактор. Можеше да обмисля и варианта за хибрид, но законът не го третира по специален начин.

Въпреки всичко усилия се правят.

  • Мрежата от зарядни станции в страната се разширява бързо, а в интернет има точен локатор за местонахождението им и типа зарядно устройство по градове, така че да улесни пътуването ми.  
  • Съществува национална браншова организация за електрическа мобилност – ИКЕМ. Тя полага големи усилия да развива сферата, да предлага промени в законодателството, да си сътрудничи с държавната администрация, да обучава кадри за нуждите на този бранш, да предоставя достъпна информация и не на последно място да създаде национална зарядна инфраструктура.

Засега мога само да се надявам държавата да преосмисли политиката си спрямо електромобилите или някак да събера финансите за такъв. Дотогава ще си карам колелото или ще ползвам друга алтернатива за пътуване, за да намаля поне малко следата, която оставям върху природата.

  • Източници

    Закон за местните данъци и такси

    чл. 54, ал. 4 – относно декларирането на ново МПС в срок от 2 месеца;

    чл. 54, ал. 6 – относно подаването на декларация за освобождаване от данък;

    чл. 58, ал. 2 – относно освобождаването от мдт на електрическите автомобили;

    1., т. 35 от ДР– относно определението за електрически автомобил;

    НАРЕДБА за организация на движението на територията на Столична община

    чл. 104 – относно безплатно паркиране в зоните в София;

    чл. 105 – относно необходимостта от стикер за паркиране в София;

    чл. 106 – относно вида и залепянето на стикера за електромобили;

    чл. 107 – относно реда за издаване на стикера;

    НАРЕДБА за условията и реда за платено и безплатно паркиране на моторни превозни средства на територията на Община Бургас, определена като зона

    чл. 5, ал. 4относно безплатно паркиране на територията на Община Бургас;

    Оперативно ръководство на инвестиционната програма за климата (Протокол Nо: 101/14.06.2016)

    чл. 2, ал. 2, т. 2 – относно финансирането на проекти за насърчаване използването на електромобили;

    Закон за движение по пътищата

    чл. 149, ал. 1, т. 2, а) – относно определение на категория М1;

    чл. 149, ал. 1, т. 3, а) – относно определение на категория N1.

    Регламент (ЕС) № 168/2013

    чл. 4 – относно категорите превозни средства.

    Сайт на ИКЕМ