Карам си велосипеда по улицата и слушам нова песен по радиото. От нищото обаче полицай вдига палката си и ме спира. Той твърди, че съм в нарушение на много от правилата за движение по пътищата. В този момент се замислям, че наистина не знам всички правила, засягащи велосипедистите.

Според полицая, щом карам пътно превозно средство с две колела и то се движи благодарение на моите усилия, то това означава, че съм участник в движението на пътя и мога да бъда глобяван, ако не отговарям на законовите условия.

Правата ми като велосипедист на пътя

Макар да съм велосипедист, законът ме счита и за пешеходец, в случай че просто бутам колелото си. Тоест в такива ситуации се ползвам от правата на пешеходците на пътя, а повече за тях мога да намеря в pravatami.bg.  Добре е да знам още, че:

  • са забранени паркирането и престоят на велосипедна пътека (очертава се с две успоредни прекъснати линии, състоящи се от квадрати/ромбове) и на разстояние, по-малко от 5 м. преди нея;
  • когато няма пътна лента за велосипеди, мога да се движа по пътния банкет отдясно по посока на движението ми, като с това не преча на другите участници в движението;
  • за да информирам и предупредя останалите участници на пътя  за намерението си да спра, завия наляво/надясно, навляза в платното за движение и т.н., мога да дам сигнал с ръка.

Задълженията ми като велосипедист на пътя

За да мога да се движа по пътя, без да бъда глобяван, трябва да имам изправни:

  1. Спирачки. 
  2. Звънец и да няма друг звуков сигнал. Това означава, че всички тромби и вувузели, които обичам да си слагам на колелото, всъщност са забранени.
  3. Фар за излъчване на бяла или жълта светлина отпред и червен светлоотразител отзад, като ми е позволено да си сложа и устройство за излъчване на червена светлина в задната част на колелото. 
  4. Трябва да имам бели и жълти светлоотразяващи ленти отстрани на колелото ми.

Правилата на пътя, без които не мога

Важно е да знам, че винаги, когато съм на пътя, трябва да спазвам следните правила:

  1. Длъжен съм да ползвам светлоотразителна жилетка при управление на велосипеда ми извън населени места, както и при мъгла или в тъмната част на денонощието. 
  2. Да се движа възможно най–близо до дясната граница на платното за движение.
  3. Забранено ми е да се движа успоредно до друг велосипед.
  4. Забранено ми е да карам, без да държа кормилото или пък да освобождавам педалите. Май ще трябва да оставя тези каскади на професионалистите.
  5. Забранено ми е да се движа в непосредствена близост до друго превозно средство или пък да се държа за него.
  6. Нямам правото да превозвам на велосипеда, каквито и да било опасни предмети, които могат, освен моето здраве, да застрашат това и на останалите участници в движението.
  7. Забранено ми е да карам велосипеда на места, които са предназначени само за пешеходци. В противен случай има реална опасност както за пешеходците, така и за мен.
  8. Извън населените места, където няма банкет или тротоар, а трябва да бутам велосипеда, да се движа по платното за движение, като се придържам възможно най-близо до дясната му граница.
  9. Друго нещо от изключителна важност, което трябва да знам е, че в която и държава от Европейския съюз да се намирам, ми е забранено да карам велосипеда по автомагистрала.

Важно! Тези, които обичат организираните карания в колона по пътя, е важно да знаят, че им е забранено движението в група за тренировка, ако пред и зад групата няма придружители с автомобил или мотоциклет.