Какво е Център за градска мобилност?

Често се осмелявам да карам велосипед из улиците на София. Да си призная обаче, от страх да не попадна в задръстване рядко сядам зад волана. Основното ми средство за придвижване е общественият транспорт. Какви са правата и задълженията ми в градския транспорт от личен опит знам добре. Това, което ме интересува още е какви са функциите на Центъра за градска мобилност, София. Какво трябва да знам за него?

Център за градска мобилност

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) е търговско дружество, на което по силата на договор Столична община най-общо казано е поверила извършването и организацията на обществения транспорт в града. ЦГМ има следните функции:

Като пътник имам право на информация, осигурена от Центъра за градска мобилност. Кои са начините да бъда винаги “в час” с разписанието ?

Като организатор на обществения транспорт, ЦГМ е длъжен да ми предостави информация за условията на пътуването - какви са моите права и задължения, както и да ме информира своевременно и ефективно в случаи на извънредни ситуации като ремонт по маршрута на автобус, изграждане на нови линии, пътен инцидент, аварирали превозни средства, терористична заплаха или извършен терористичен акт и др. Предвидени са различни начини за разпространяване на информация, а аз се възползвам от всички тях - за мен времето е пари и трябва винаги да съм мобилен.Затова и сутринта ми започва винаги с проверка на най-новите публикации на Интернет страницата на Центъра за градска мобилност. На нея мога да намеря всичко полезно за мен в реално време:

На самите спирки или станции на метрото, в пунктовете за продажба на билети, както и в самите превозни средства за обществен транспорт, също са разположени информационни и предупредителни табели, като например “Права и задължения на пътника”, “Забранено е …..”, “Внимание! Опасност!” и др. ЦГМ разпространява информационни брошури и материали, на метростанциите постоянно се въртят информационни клипчета. От първостепенно значение за мен обаче е информацията, която ежеминутно се обновява на електронните табла на самата спирка/станция. В метрото има и звукова сигнализация, която може да ми даде важна информация при проблем, например “През линията ще мине изпитателен влак.”, “На станция “Сердика” има аварирал влак.”, “Моля не преминавайте жълтата ограничителна линия.” и др.

Контрол от страна на Център за градска мобилност при пътуване?

Служители на центъра осъществяват контрол за редовността на пътниците в обществения транспорт - те могат да проверят имам ли валиден билет, спазвам ли правилата за безопасност при пътуване, причинил ли съм щети на превозно средство или съоръжение в обхвата на спирките и т.н. При констатиране на нарушение имат правото да ме глобят. Освен тях контрол могат да осъществяват и полицейски служители от Столична дирекция “Полиция” по възлагане.Още малко полезна информация за пътуващите с градския транспорт в София

  1. Да съм пътник с редовен превозен документ е не само задължение, той е и моята застраховка “Злополука” - при пътен инцидент или претърпяна травма при рязко спиране на превозното средство например ще получа обезщетение. В случай че се возя “гратис” последиците са си за моя сметка. Никога не забравям това и затова не се изкушавам да пътувам без билет.
  2. Имам право да превозвам с мен без да заплащам допълнително спортни пособия като ски, скейтборд, сноуборд, шейна или детски велосипед (дължина до 1,20 м.).
  3. При пътуване с метро мога да ползвам за един автомобил специализирания паркинг на съответната метростанция срещу заплащане/безплатно в зависимост от превозния ми документ. Без пътуване с метро - 1.00 лв. на час; с карта за еднократно пътуване за метро, с електронна карта, заредена за 10 еднократни пътувания, еднодневна карта за всички линии/с карта по преференциална тарифа /с изключение на ученическа карта/ - безплатно за първите 2 часа; 0,50 лв. на час за всеки следващ час до края на работното време на метрото; със заредена месечна, тримесечна, шестмесечна или годишна абонаментна карта по редовна тарифа за всички линии на обществения транспорт или за метро - безплатно в рамките на работното време на метрото; 0,50 лв. на час за всеки следващ час след края на работното време на метрото.
  4. Центърът за градска мобилност, както и транспортните оператори имат право да монтират видеокамери и да ме заснемат в превозните средства, както и на спирките/станциите с оглед сигурността на пътниците - например конфликт и последвал побой на пътник, проверка на лица, които будят съмнение, предотвратяване на инциденти и др.
  5. При провеждане на масови мероприятия - концерт, фестивал, футболен мач и т.н., които приключват след работно време, организаторът заплаща осигуряването на транспорт за извозването на гражданите от мероприятието. В някои случаи линиите на градски транспорт работят с удължено работно време или без да спират - например на Нова година.

[toggles][toggle title="Източници"]Наредба за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община(НРУПОГТТСО):чл. 4 - относно функциите на Центъра за градска мобилност;чл. 8 - относно застраховка “Злополука на пътниците в обществения градски транспорт”;чл. 12, т. 6 - относно правото ми на безплатен багаж;чл. 17 - относно предоставянето на информация от Центъра за градска мобилност;чл. 20 - относно издаването, зареждането и продажбата на превозни документи;чл. 34, 37, 38 - относно осъществяване на контрол върху редовността на пътниците;чл. 39, ал. 3 - относно правото да се използват видеокамери;§ 6 - относно осигуряването на транспорта при масови прояви.[/toggle][/toggles]

Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:

Пенка

Попова

15.2.2018

Избрани от редакцията

Най-новите статии

Още от близо 1000 статии

Потърси правата си