2017-07-05 Какво е Център за градска мобилност? | pravatami.bg

Какво е Център за градска мобилност?

Какво е Център за градска мобилност?

Често се осмелявам да карам велосипед из улиците на София. Да си призная обаче, от страх да не попадна в задръстване рядко сядам зад волана. Основното ми средство за придвижване е общественият транспорт. Какви са правата и задълженията ми в градския транспорт от личен опит знам добре. Това, което ме интересува още е какви са функциите на Центъра за градска мобилност, София. Какво трябва да знам за него?

Център за градска мобилност

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) е търговско дружество, на което по силата на договор Столична община най-общо казано е поверила извършването  и организацията на обществения транспорт в града. ЦГМ има следните функции:

  • организация и управление на пътническия превоз като цялостен процес; 
  • издаване, зареждане и продажба на билети и абонаментни карти; 
  • предоставяне на информация за условията на пътуването;
  • контрол по редовността на пътниците;
  • реализация на приходите от обществения градски транспорт (един от начините е реинвестиране на средствата в поддръжката на обществения превоз).

Като пътник имам право на информация, осигурена от Центъра за градска мобилност. Кои са начините да бъда винаги “в час” с разписанието ?

Като организатор на обществения транспорт, ЦГМ е длъжен да ми предостави информация за условията на пътуването – какви са моите права и задължения, както и да ме информира своевременно и ефективно в случаи на извънредни ситуации като ремонт по маршрута на автобус, изграждане на нови линии, пътен инцидент, аварирали превозни средства, терористична заплаха или извършен терористичен акт и др. Предвидени са различни начини за разпространяване на информация, а аз се възползвам от всички тях – за мен времето е пари и трябва винаги да съм мобилен.

Затова и сутринта ми започва винаги с проверка на най-новите публикации на Интернет страницата на Центъра за градска мобилност.  На нея мога да намеря всичко полезно за мен в реално време:

    • Маршрутната мрежа на трамвайния, тролейбусния, автобусния и метро транспорт в София, представена под формата на схеми.
    • NB! Маршрутни промени – това, което силно ме засяга са маршрутните промени, например изместване, откриване или закриване на автобусна спирка, промяна на маршрута на трамвайна линия и др.
    • NB! Виртуални табла – с тяхна помощ мога да избера най-удобния за мен начин да се придвижа от едно място до друго, като има две категории търсене: “Търсене по спирка” и “Търсене по линия”.
    • NB! Разписание и маршрут на отделните линии, както и основните спирки в София.
    • Пунктовете за продажба на билети – тяхното работно време в работните и в почивните дни, телефон за връзка, какви превозни документи издават, зареждат или продават.
    • В района на кои пунктове за продажба на билети мога да ползвам безплатен безжичен интернет.
    • Цена на билетите и абонаментните карти, както и какви документи са ми необходими, за да си издам абонаментна карта.
    • Информация за транспортните оператори на различните видове транспорт, които имат собствени интернет страници с информация – “Столичен електротранспорт” ЕАД (оператор на трамваен и тролейбусен транспорт), “Столичен автотранспорт” ЕАД (оператор на автобусния транспорт), “Метрополитен” ЕАД (оператор на метрото)]
  • Виртуално деловодство – по електронен път имам възможност да подам жалба срещу конкретен служител на Центъра за градска мобилност.

На самите спирки или станции на метрото, в пунктовете за продажба на билети, както и в самите превозни средства за обществен транспорт, също са разположени информационни и предупредителни табели, като например “Права и задължения на пътника”, “Забранено е …..”, “Внимание! Опасност!” и др.

ЦГМ разпространява информационни брошури и материали, на метростанциите постоянно се въртят информационни клипчета.

От първостепенно значение за мен обаче е информацията, която ежеминутно се обновява на електронните табла на самата спирка/станция. В метрото има и звукова сигнализация, която може да ми даде важна информация при проблем, например “През линията ще мине изпитателен влак.”, “На станция “Сердика” има аварирал влак.”, “Моля не преминавайте жълтата ограничителна линия.” и др.

Контрол от страна на Център за градска мобилност при пътуване?

Служители на центъра осъществяват контрол за редовността на пътниците в обществения транспорт – те могат да проверят имам ли валиден билет, спазвам ли правилата за безопасност при пътуване, причинил ли съм щети на превозно средство или съоръжение в обхвата на спирките и т.н. При констатиране на нарушение имат правото да ме глобят. Освен тях контрол могат да осъществяват и полицейски служители от Столична дирекция “Полиция” по възлагане.

Още малко полезна информация за пътуващите с градския транспорт в София

  1. Да съм пътник с редовен превозен документ е не само задължение, той е и моята застраховка “Злополука” – при пътен инцидент или претърпяна травма при рязко спиране на превозното средство например ще получа обезщетение. В случай че се возя “гратис” последиците са си за моя сметка. Никога не забравям това и затова не се изкушавам да пътувам без билет.
  2. Имам право да превозвам с мен без да заплащам допълнително спортни пособия като ски, скейтборд, сноуборд, шейна или детски велосипед  (дължина до 1,20 м.). 
  3. При пътуване с метро мога да ползвам за един автомобил специализирания паркинг на съответната метростанция срещу заплащане/безплатно в зависимост от превозния ми документ – без пътуване с метро – 1.00 лв. на час; с карта за еднократно пътуване за метро, с електронна карта, заредена за 10 еднократни пътувания, еднодневна карта за всички линии/с карта по преференциална тарифа /с изключение на ученическа карта/ – безплатно за първите 2 часа; 0,50 лв. на час за всеки следващ час до края на работното време на метрото; със заредена месечна, тримесечна, шестмесечна или годишна абонаментна карта по редовна тарифа за всички линии на обществения транспорт или за метро – безплатно в рамките на работното време на метрото; 0,50 лв. на час за всеки следващ час след края на работното време на метрото.
  4. Центърът за градска мобилност, както и транспортните оператори имат право да монтират видеокамери и да ме заснемат в превозните средства, както и на спирките/станциите с оглед сигурността на пътниците – например конфликт и последвал побой на пътник, проверка на лица, които будят съмнение, предотвратяване на инциденти и др. 
  5. При провеждане на масови мероприятия – концерт, фестивал, футболен мач и т.н., които приключват след работно време, организаторът заплаща осигуряването на транспорт за извозването на гражданите от мероприятието. В някои случаи линиите на градски транспорт работят с удължено работно време или без да спират – например на Нова година. 
  • Източници

    Наредба за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община (НРУПОГТТСО):

    чл. 4 – относно функциите на Центъра за градска мобилност;

    чл. 8 – относно застраховка “Злополука на пътниците в обществения градски транспорт”;

    чл. 12, т. 6 – относно правото ми на безплатен багаж;

    чл. 17 – относно предоставянето на информация от Центъра за градска мобилност;

    чл. 20 – относно издаването, зареждането и продажбата на превозни документи;

    чл. 34, 37, 38 – относно осъществяване на контрол върху редовността на пътниците;

    чл. 39, ал. 3 – относно правото да се използват видеокамери;

    § 5 – относно осигуряването на транспорта при масови прояви.



Статията има за цел да очертае някои основни права и задължения, като няма претенции да бъде изчерпателна. Съветваме винаги да се консултирате с адвокат преди да предприемате правни действия.

Етикети

Правни курсове, които спестяват стотици левове.

Научи повече



10 правни курса, които ти спестяват стотици левове