Купих си запорирана кола. Какво да правя?

Какво ми се случва? (Просто не е истина, че на мен се случва!)

Купих си кола, горд с новата придобивка и радостен, че вече няма да съм зависим от досадния градски транспорт, като всеки съвестен гражданин, пристъпвам към изпълнение на другите ми задължения, произтичащи от покупката на автомобила. В КАТ обаче ме заливат “с кофа студена вода” - колата е запорирана и не мога да я пререгистрирам. Не съм единственият с този проблем, често се случва, но не съм наясно какво да правя и кого да търся. Какво съм виновен аз като нямах ни най-малка представа, че има запор?

В този момент е важно да се свържа и със специалист. Не е скъпо, става бързо и лесно на тази страница.

Какво е запор?

Запорът е мярка, с която ми се забранява да се разпореждам (напр. да продам) дадено имущество и има за цел съхраняването му с оглед удовлетворяване на кредиторите ми (което, не изключва възможността имуществото да не принадлежи на мен, като длъжник, а на трето лице).

Собственик ли съм или не?

Продажбата си беше напълно редовна - отидохме при нотариус и свършихме каквото трябва, но колата е под запор и аз хем мога да си я карам, хем не мога да я продам или да се разпоредя по друг начин с нея. Моя ли е или не? Ако запорът е вписан преди продажбата, сделката между мен и продавача не може да се противопостави на кредиторите на продавача, събирането на чиито вземания е обезпечено с въпросния запор. Спрямо тях продажбата е “относително недействителна”, т.е. ако длъжникът не намери пари отнякъде да им плати, съдебният изпълнител може да изнесе колата на публична продан, да я продаде, получените пари да бъдат изразходени за погасяване дълговете на моя продавач, а аз да пия “една студена вода”. Иначе казано, нямам никаква сигурност дали утре някой няма да почука на вратата ми за да ми вземе ключовете от колата, т.е. МПС-то може да ми бъде отнето по всяко време.

Как да я карам тази кола като не е пререгистрирана?! Нося ли отговорност?

При тази ситуация няма как да пререгистрирам колата и при все, че аз самият съм подведен, т.е. неизпълнението на задължението не е по моя вина, не нося отговорност ако карам колата така - с талон, в който фигурира името на стария собственик. Необходимо е обаче да съм изпълнил другите си задължения като собственик на автомобил, напр. да имам сключена застраховка “Гражданска отговорност”.

Тоя хитрец продавача сух ли ще се измъкне?! Няма ли грам отговорност?!

Продавачът няма как да се отърве току-така, той носи отговорност за:

Какви варианти за поведение имам?

  1. ако МПС-то вече е обявено на публична продан, мога да участвам като наддавач в проданта и да купя колата; Така обаче ще съм платил два пъти за едно и също нещо.
  2. мога да заплатя на ЧСИ-то сумата, за която е наложен запорът, като по този начин ще стана кредитор на продавача. А аз ще мога да си търся парите, които съм платил на ЧСИ-то от стария собственик на автомобила. Този вариант обаче носи риск за мен, защото нямам никакви гаранции, че ще си ги получа обратно - все пак вече имам горчив опит с честността на моя длъжник. В този случай ЧСИ-то ще вдигне запора.

Съвети как да проверя дали върху колата, която купувам няма запор (ако съм от тези, които не са се “опарили” още и четат Правото за обща култура)

[toggles][toggle title="Източници"]

§ Граждански процесуален кодекс

чл. 474 и сл. - относно публичната продан на вещи.

§Наказателен кодекс

чл 217 - относно злоупотребата на доверие;

чл. 313 - относно декларирането на неистински обстоятелства.

§ Закон за задълженията и договорите

чл. 74 - относно суброгацията ;

чл. 87 - относно развалянето на договорите.

§ Кодекс за застраховането (КЗ)

чл. 461 (КЗ) - за сключването на застраховка “Гражданска отговорност”;

чл. 417 (КЗ)- за отношенията между продавач и купувач на МПС при сключена застраховка “Гражданска отговорност”.

§ Закон за движението по пътищата (ЗДвП)

чл. 145, ЗДвП - относно задълженията, произтичащи от сделката.

[/toggle][/toggles]

Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:

Лиляна

Попова

13.3.2018

Избрани от редакцията

Най-новите статии

Още от близо 1000 статии

Потърси правата си