2016-12-31 Купих си запорирана кола. Какво да правя? | pravatami.bg

Купих си запорирана кола. Какво да правя?

Купих си запорирана кола. Кого да търся?

Какво ми се случва? (Просто не е истина, че на мен се случва!)

Купих си кола, горд с новата придобивка и радостен, че вече няма да съм зависим от досадния градски транспорт, като всеки съвестен гражданин, пристъпвам към изпълнение на другите ми задължения, произтичащи от покупката на автомобила. В КАТ обаче ме заливат “с кофа студена вода” – колата е запорирана и не мога да я пререгистрирам. Не съм единственият с този проблем, често се случва, но не съм наясно какво да правя и кого да търся. Какво съм виновен аз като нямах ни най-малка представа, че има запор?

Мога да изготвя договор за покупко-продажба на МПС от тук.

Какво е запор?

Запорът е мярка, с която ми се забранява да се разпореждам (напр. да продам) дадено имущество и има за цел съхраняването му с оглед удовлетворяване на кредиторите ми (което, не изключва възможността имуществото да не принадлежи на мен, като длъжник, а на трето лице).

Собственик ли съм или не?

Продажбата си беше напълно редовна – отидохме при нотариус и свършихме каквото трябва, но колата е под запор и аз хем мога да си я карам, хем не мога да я продам или да се разпоредя по друг начин с нея. Моя ли е или не? Ако запорът е вписан преди продажбата, сделката между мен и продавача не може да се противопостави на кредиторите на продавача, събирането на чиито вземания е обезпечено с въпросния запор. Спрямо тях продажбата е “относително недействителна”, т.е. ако длъжникът не намери пари отнякъде да им плати, съдебният изпълнител може да изнесе колата на публична продан, да я продаде, получените пари да бъдат изразходени за погасяване дълговете на моя продавач, а аз да пия “една студена вода”. Иначе казано, нямам никаква сигурност дали утре някой няма да почука на вратата ми за да ми вземе ключовете от колата, т.е. МПС-то може да ми бъде отнето по всяко време.

Как да я карам тази кола като не е пререгистрирана?! Нося ли отговорност?

При тази ситуация няма как да пререгистрирам колата и при все, че аз самият съм подведен, т.е. неизпълнението на задължението не е по моя вина, не нося отговорност ако карам колата така – с талон, в който фигурира името на стария собственик. Необходимо е обаче да съм изпълнил другите си задължения като собственик на автомобил, напр. да имам сключена застраховка “Гражданска отговорност”.

Тоя хитрец продавача сух ли ще се измъкне?! Няма ли грам отговорност?!

Продавачът няма как да се отърве току-така, той носи отговорност за:

  • злоупотреба на доверие – това е престъпление и се изразява в разпореждане (в моя случай продажба) на запорирано имущество (колата). Наказанието, което може да отнесе продавачът в този случай е глоба от 100 до 300 лв. или лишаване от свобода до 3 г.

  • при подписване на договора за прехвърляне на колата и заверяване на подписите при нотариуса продавачът е длъжен да подпише декларация, че  няма непогасени, подлежащи на принудително изпълнение други задължения за данъци, мита, задължителни осигурителни вноски или други публични задължения, свързани с моторното превозно средство, за събирането на които колата може да бъде запорирана. За деклариране на неверни данни той носи наказателна отговорност, “грозят го” глоба от 100 до 300 лв. или лишаване от свобода до 3 г.

Какви варианти за поведение имам?

  • мога едностранно да разваля договора – за целта е необходимо да направя изявление, че развалям договора и това изявление да достигне до продавача, да бъде възприето от него и да имам доказателства за това (тук възможностите са няколко – да му пратя писмо с обратна разписка, да му пратя нотариална покана, да си организираме среща, на която да му заявя, че развалям договора и да се състави протокол за проведената среща);

  • мога да отида при частният съдебен изпълнител и да му обясня как стоят нещата. ЧСИ-то обаче няма да вдигне запора само “на добра воля, защото ми влиза в положението.”  Тук имам две възможности:

  1. ако МПС-то вече е обявено на публична продан, мога да участвам като наддавач в проданта и да купя колата; Така обаче ще съм платил два пъти за едно и също нещо.

  2. мога да заплатя на ЧСИ-то сумата, за която е наложен запорът, като по този начин ще стана кредитор на продавача. А аз ще мога да си търся парите, които съм платил на ЧСИ-то от стария собственик на автомобила. Този вариант обаче носи риск за мен, защото нямам никакви гаранции, че ще си ги получа обратно – все пак вече имам горчив опит с честността на моя длъжник. В този случай ЧСИ-то ще вдигне запора.

  • мога да съдя продавача за злоупотреба на доверие. Според съдебната практика обаче запорът се счита за наложен от момента на съобщаването на длъжника, че вещта му е запорирана. Това обикновено не съвпада с момента, в който ЧСИ-то налага запора, а става няколко дни по-късно. Ако в този промеждутък – между налагането на запора и съобщаването на длъжника за това, той ми продаде колата, аз няма как да се възползвам от предвидената в закона възможност и да го съдя за злоупотреба на доверие.

Съвети как да проверя дали върху колата, която купувам няма запор (ако съм от тези, които не са се “опарили” още и четат Правото за обща култура)

  • мога да направя справка в регистъра на длъжниците, поддържан от Камарата на Частните съдебни изпълнители, за наличие или липса на задължения. Процедурата за това мога да прочета тук;

  • мога да изискам от продавача да извърши пред мен проверка дали има наложени запори в КАТ по месторегистрация на колата (да, точно в този КАТ, тъй като различните дирекции на КАТ нямат обща база данни).



Статията има за цел да очертае някои основни права и задължения, като няма претенции да бъде изчерпателна. Съветваме винаги да се консултирате с адвокат преди да предприемате правни действия.

Етикети

Правни курсове, които спестяват стотици левове.

Научи повече



ИМАМ БИЗНЕС ИДЕЯ!

В каква правна форма да я реализирам?