Регистрация

Регистрирай се, за да задаваш въпроси и да отговаряш.

Вход

Влез в своя профил, за да задаваш въпроси и да отговаряш.

Забравена парола

Забравена парола? Въведи твоя имейл адрес. Ще изпратим линк за нова парола по имейл.

Нужен е профил, Трябва да си в своя профил, за да добавиш въпрос.

Какво да направя, за да си отворя онлайн магазин?

Автор:
Какво да направя, за да си отворя онлайн магазин?

Имам бизнес нюх и търговията е в кръвта ми. В днешно време, в нашето забързано ежедневие все повече и повече хора избират да правят своите покупки чрез интернет. Затова и реших да си отворя онлайн магазин. Дочух, че има определени законови изисквания като общи условия и други. Какви са те?

Накратко:

  1. трябва да имам железни и актуални общи условия – мога да намеря такива тук
  2. трябва да имам изрядна правна структура – не е скъпо да се консултирам с правен специалист на тема е-комерс на тази страница 

Създаване на уебсайт

За да осъществявам търговска дейност чрез онлайн магазин, трябва да си създам собствен уебсайт. Имам редица възможности за това: готова и напълно разработена онлайн платформа, закупуване на различни софтуерни решения или използване услугите на фирма. При създаване на уебсайт ключов момент, на който трябва да обърна внимание, е изборът на име на домейн. Домейн си го представям като определено “място” в интернет, което съдържа някакво съдържание, най-често това е уебсайт. Всеки  домейн си има свое име, с което се отличава от останалите домейни в интернет. Така уебсайтът на pravatami се намира в самостоятелен домейн, за чието наименование ние сме избрали pravatami.bg. То не трябва да е близко или сходно с името на регистрирани марки. Нарушението на това изискване се нарича „cybersquating“ и е наказуемо от закона. В Интернет има различни бази данни, в които мога да проверя дали името на избрания от мен домейн не е вече регистрирано.

Общите условия на моя сайт (например интернет магазин) са напълно задължителни и ако нямам такива – мога да отнеса не само високи глоби от Комисията за защита на потребителите, ами и да претърпя вреди от недоволни клиенти.

Важно е да знам, че графичният дизайн на един сайт е обект на авторско право, тоест при създаването на своя online магазин, аз също трябва да се съобразя с тази особеност. Например, ако възнамерявам да продавам бяла техника, сайтът ми не би следвало да прилича на други сайтове със сходно съдържание.

Съдържание на уебсайта и общи условия

При осъществяване на онлайн търговията чрез моя сайт ще трябва да се съобразя с редица законови изисквания, което трябва да присъстват в общите условия за използване на сайта:

  • предоставяне информация на потребителите за себе си и дейността, която осъществявам:
  1. наименованието си;
  2. постоянния адрес;
  3. адреса, на който упражнявам дейността си, ако е различен от постоянния ми;
  4. данни за кореспонденция, в това число телефон и електронна поща;
  5. данни за вписването ми в Търговския регистър като търговец;
  6. информация за органа, който осъществява контрол върху  дейността ми, ако тя подлежи на уведомителен, регистрационен или лицензионен режим;
  7. условията, при които осъществявам онлайн търговията през моя магазин, като те трябва да са описани в отделен документ – Условия, Общи условия, Условия за ползване или други;
  8. основна характеристика на стоките, които предоставям;
  9. крайната цена на стоките и услугите с включени всички данъци и такси;
  1. информация относно доставката и начина на плащане.
  • При сключване на сделките от моя страна неминуемо ще се наложи да събирам и съхранявам лични данни на потребителите. Защитата на личните данни на потребителите е от първостепенна важност за тях. Законът за защита на личните данни поставя изискване в този случай да се регистрирам като администратор на лични данни в Комисията за защита на личните данни. На моя сайт за електронна търговия следва да оповестя на видно място правилата за опазване сигурността на личните данни.
  • За да имат правна сила, онлайн договорите за покупка от моя магазин трябва да отговарят на законовите изисквания за сключване на всеки един договор, а именно трябва да съдържат предложение за сключване на договор направено от едно лице  до друго и приемане  на предложението, за да се постигне съгласие. Различното при договорите, които се сключват online e това, че страните не са в непосредствен контакт помежду си. Договорът се смята сключен, когато бъде потвърдено получаването на електронното приемане от предложителя.
  • В Закона за защита на потребителите са регулирани дистанционните продажби като е дадена възможност всеки потребител да върне стоката в 14-дневен срок, без да посочват причина за това, без да дължат обезщетение и без да плащат каквито и да е разходи за това. При отварянето на своя онлайн магазин следва да предоставя информация на потребителите относно това тяхно право.

NB!: При отказ от договора трябва да върна получената сума, включително разходите за доставка на стоките, не по-късно от 14-дни от уведомяването за отказа на потребителя от договора.

NB!: Не съм длъжен да възстановявам допълнителните разходи за доставка на стоката, когато потребителят е избрал начин за доставка, различен от най-евтината стандартна доставка, която предлагам като търговец.

Рекламни съобщения

При своята онлайн търговска дейност и аз като всеки друг търговец ще изпращам рекламни съобщения по електронната поща, които представят стоките, които предлагам. Тези съобщения следва:

  • да бъдат лесно разпознаваеми като търговски още с получаването им от потребителя. Например, ако съобщението е изпратено чрез email, в наименованието му трябва да се включи информация, от която да е видно, че то е непоискано и има търговски характер.
  • да позволяват ясно да бъда идентифициран като лицето, което ги е изпратило;
  • да определят ясно и недвусмислено условията за ползване на промоционални предложения и отстъпки, ако включват такива;

Приемане на плащания

Препоръчително е да намерим готово решение, в което вече са заредеи всички видове начини на плащане. Ние препоръчваме Shopiko на SuperHosting.BG защото имаме:
– десетки доказани и готови дизайни на магазини;
– разнообразни начини за разплащания с клиентите ни: наложен платеж, банков превод, ePay, EasyPay, PayPal, Trans.Card, кредитни (дебитни) карти и дори БитКойн.;
– мобилна версия на магазина;
– facebook магазин;
– оптимизация за търсачки (за да ни намират в Google!);
– 24/7 техническа поддръжка: имаме въпрос или проблем – екипът на SuperHosting.BG е на разположение да ни съдейства!

  • Източници

    § Закон за авторското право и сродните му права (ЗАПСП):

    чл. 3 ЗАПСП – относно обектите на авторското право;

    § Закон за електронната търговия (ЗЕТ):

    чл.4, ал. 1 ЗЕТ – относно задължението на доставчика за предоставяне на информация;

    чл.5 ЗЕТ – относно изпращането на търговски съобщения;

    чл.6 ЗЕТ – относно изпращането на непоискани търговски съобщения;

    § Закон за защита на потребителите (ЗЗП):

    чл.47 ЗЗП – относно информацията, която се предоставя при сключване на договори от разстояние;

    § Закон за защита на личните данни (ЗЗЛД):

    чл. 3 ЗЗЛД – относно легалното определение за администратор на лични данни;

    чл.17 ЗЗЛД – относно задължението за регистрация в КЗЛД;

    §Търговски закон (ТЗ):

    чл. 1 ТЗ относно понятието за търговец;

    § Закон за Търговския регистър (ЗТР):

    чл. 10 ЗТР – относно защитата на трети лица;

Статията има за цел да очертае някои основни права и задължения, като няма претенции да бъде изчерпателна. Съветваме винаги да се консултирате с адвокат преди да предприемате правни действия.

Пенка Попова

Пенка Попова

автор

Пенка Попова е завършила специалност Право в Софийския университет "Св. Климент Охридски". По настоящем е адвокат, практикуващ в областите гражданско право и процес, корпоративно право, административен и данъчен процес.

Пенка Попова е била автор в pravatami.bg през периода 2014 г. - 2016 г.

Свързани статии