“Имаш поща” или как усмихнат пощальон на велосипед в синя униформа ми носи писма и пакети до входа на дома ми. Приложимо ли е това в реалността? В съвременния бързооборотен свят използването на куриерските услуги е доста разпространено. Какви права имам при използването на тази услуга и какво трябва задължително да знам?
Куриерската услуга е вид пощенска услуга, но с някои екстри, което естествено се отразява на цената й. Логиката е, че куриерската услуга гарантира по-голяма бързина и надеждност. Куриерската услуга се отличава от обикновената пощенска такава по това, че включва приемане, пренасяне и доставяне на пратка лично на получателя. В зависимост от самата куриерска услуга, изпълнението ѝ може да обхваща и:
- взимане от адреса на подателя;
- доставяне на точно определена дата;
- възможност за смяна на направлението в движение;
- възможност за смяна на получателя в движение;
- контролирано наблюдение на пратките;
- проследяване на пратката по трасето и задаване на точно определено трасе ( по изрично желание на клиента);
- други допълнителни услуги за получателя и подателя, след направата на необходимите уговорки.
Всяка куриерска служба работи на принципа на договор с общи условия със своите клиенти, като договорите са достъпни както на интернет страниците на куриерите, така и във всеки офис на съответната фирма.
NB! Поставянето на подпис (собственоръчен, електронен, парола за достъп) върху различните видове документи, които ви предоставят куриерските служби, както и в сайта им при следенето на траекторията на пратката, например, означава, че съм запознат с общите условия в договорите и че не мога при никакви обстоятелства да претендирам незнание. Ето някои от общите положения в договорите на куриерските служби:
- Има само едно обстоятелство, при което е разрешено пратките да бъдат отворени и прегледани – наличието на достатъчно основание да се счита, че пратката съдържа опасни или забранени за пренасяне вещества (например колет тиктака, или в плика на писмото е видимо, че има някаква субстанция с прахообразен характер). Във всеки друг случай, тайната на кореспонденцията (Под тайна на кореспонденцията се има предвид вида, съдържанието и всички данни на подателя и на получателя, но също така и възможността съдържащите се в тях информация и предмети да бъдат известни само на подателя и получателя) е гарантирана.
- Конфиденциалността на изпращача и на получателя е абсолютно гарантирана и само оторизираните органи в лицето на МВР имат право да изискват информация за двете страни по пратката.
- Под “нарушаване тайната на кореспонденцията” се има предвид нарушаване на физическата цялост на пратките, извличане на информация или предмети от тях.
- В случай че получите отворена пратката си, без да е налице каквото и да е основание за това, или съставен констативен протокол за извършения “обиск”, мога да се обърна към Комисията за регулиране на съобщенията.
Кои са забранените за пренасяне вещества? В пощенските пратки (в страната и в чужбина) е забранено поставянето на:
- наркотични, упойващи, психотропни, силно действащи и отровни вещества;
- оръжие, взривни и запалителни вещества или предмети;
- религиозни материали на нерегистрирани вероизповедания, организации и секти;
- движими паметници на културата
- предмети и вещества, които поради своето естество или опаковка представляват опасност за живота или здравето на служители на Куриера или на други лица, или могат да замърсят или да повредят други пратки и пощенски съоръжения.
Специално внимание следва да се обърне към пратките, съдържащи ценности – потребителите имат право да изпращат монети, банкноти, парични знаци, чекове, злато, сребро, платина, скъпоценни камъни и подобни, но само ако предварително обявят стойността на пратката. Изпращането им като обикновена пратка е изключено, позволено е само като пратка с предварително обявена стойност.
Ако пък искате да изпратите химически вещества, ваксини и лекарства, бои, лакове, лепила и масла трябва да ги обявите като специфична пратка, като с това се цели сигурността на останалите пратки и на куриера (например да не се обръщат кашоните, да се поставят с особено внимание и т.н.)
Какво да правя ако доставката закъснее или е повредена по вина на Превозвача?
В срок от 6 месеца от датата на приемането на доставката имам право да подам рекламация, ако доставката е била непълна, неправилна или закъсняла. В такъв случай куриерската служба ще заплати щетите, които обаче не могат да бъдат по-големи от десетократния размер на заплатената цена за услугата.
NB! Куриерската фирма носи отговорност за преки вреди, не и за пропуснати ползи!
Актуализира: Магдалена Митева
- Източници
§ Закон за пощенските услуги (ЗПУ):
т. 18 от Допълнителните Разпоредби – относно определянето на куриерските услуги.
Общи условия на Еконт Експрес:
т.5, т.5.1, т.5.2 – относно запознаването с Общите условия и полагането на подпис;
т.13- относно конфиденциалността на подателя и получателя;
т.35, т.35.1, т.35.2, т.35.3, т.35.4, т.35.5 – относно правата и задълженията на куриера;
т.36, т.36.1, т.36.2, т.36.3 – относно правата и задълженията на подателите;
т.41, т.41.1, т.41.2 – относно специфичните товари;
т.43, т.43.1, т.43.2, т.43.3, т.43.4, т.43.5, т.43.6, т.43.7 – относно забранените за пренос стоки;
т. 44 – относно рекламациите и рекламационното производство.
т.47 – относно отговорността на куриера.
Приложение към Решение № 646 / 22.01.2004 г. относно мерките за опазване тайната на кореспонденцията
чл.5 – относно определението за тайната на кореспонденцията;
чл.18 – относно понятието “тайна на кореспонденцията”;
чл. 17 – относно упражнявания контрол от Комисията за регулиране на съобщенията”;
чл.19 – относно понятието “нарушаване тайната на кореспонденцията”.