Купувам си стока от магазин или друг търговски обект, но след това се оказва, че стоката не съответства на това, за което съм заплатил или забелязвам някакъв дефект (например повредена е една от буксите на телевизора или токът на обувката е счупен). Тук възниква правото ми на рекламация – имам право да изисквам от продавача:
- да замени стоката с нова или
- да я ремонтира (да я преведе в състоянието, за което съм заплатил).
Първото нещо, което трябва да направя е да се уверя, че касовата бележка (фактура или друг удостоверяващ плащането документ) е у мен. Няма място за притеснения, ако съм загубил търговската гаранция, защото освен нея – имам и законова гаранция, произтичаща от Закона за защита на потребителите. Законовата гаранция ми дава право да направя рекламация на стоката в срок от 2 години, като ако го сторя през първите 6 месеца, не е нужно аз да доказвам, че стоката е била с дефекти към момента на продажбата – това се предполага.
Ако си пазя търговската гаранция и тя е по – благоприятна за мен, ще се възползвам и от нея. За някои стоки – например бойлери, хладилници, перални и т.н. срокът на търговската гаранцията е 5 години, но обикновено това е придружено и с условия – да извършвам редовно профилактика и т.н.
При някои стоки – обувки и дрехи – продавачите дават търговска гаранция от 30 дни, но дори и след това аз все още мога да използвам законовата си гаранция. Трябва да запомня, че независимо от търговската гаранция продавачът отговаря за липсата на съответствие на потребителската стока съгласно правата ми на потребител, произтичащи от Закона за защита на потребителите.
След като реша да правя рекламация, мое право е да си избера къде да го сторя:
- в магазина, където съм закупил стоката;
- на адреса на управление на търговеца;
- на друго място, посочено от търговеца;
- във всеки магазин на търговеца на територията на страната.
Ако някой от служителите ме препрати на друг адрес (по закон аз не трябва да имам никакви затруднения или разходи, свързани с отстраняване на дефекта) или ми каже, че рекламации се правят само в определени дни и часове (търговецът е длъжен да приема рекламации през цялото работно време), ще поискам да говоря с управителя или ще изискам писмен отговор, който по-късно може да ми послужи (например при подаване на жалба до КЗП, завеждане на съдебен иск и т.н.).