Ваканция! Осем букви с най-дългоочакваната награда зад тях. Край с работата! Ще приспя университета за момент. Ще изключа работната си SIM карта, готова да натисна иконата в мобилното меню за самолетен режим! Куфарът – нов и претъпкан, документите - в ръчния, загасих лампите, затворих навсякъде. Ритуалът – завършен! Нека рутинният ми полет започне сега! Освен ако… нещо не се обърка. Случи ми се инцидент при полет със самолет. Налице са щети. Какви са правата ми и сроковете за реакция? Към кого да се обърна? Защото зад всяка рутина се крие едно надничащо извънредно обстоятелство…
Възможните инциденти и вреди при пътуване със самолет
От изключително значение за мен като европейски гражданин е да съм добре запознат/а с правата си при пътуване със самолет – преди, след и по време на полета. Ето какво може да се обърка преди изобщо да се кача на самолета:
- възможно е възникването на извънредни обстоятелства като отмяна или закъснение на самолетния ми полет;
- наличието на причини, които да наложат отказ за достъпа ми на борда на самолета.
Различно стои въпросът при възникване на инцидент на борда на самолет или т.нар. авиационно произшествие. Това е събитие, което е свързано със самата експлоатация на самолета, настъпваща от момента на качване на борда до момента, когато самолетът спре окончателно в края на полета и основната система за задвижване бъде абсолютно изключена. При подобно произшествие възможните вреди са следните:
- Смърт при злополука - за смъртоносно се счита нараняването, претърпяно при произшествие на борда на самолет, което довежда до смърт в рамките на 30 дни от датата на злополуката. Превозвачът е отговорен за вреди, настъпили в случай на смърт, когато произшествието е възникнало на борда на самолета или по време на действия по качване и слизане.
- Телесна повреда или т.нар. тежко нараняване - тежко от своя страна е нараняването на борда на самолет, което налага болнично лечение за повече от две денонощия, започнало в рамките на 7 дни след самолетната злополука; счупване на кост; разкъсвания, причиняващи силни кръвоизливи или увреждания на нерв, мускул или сухожилие; изгаряния от втора и трета степен; доказано излагане на заразни вещества или вредна радиация.
Кога превозвачът не носи отговорност?
Внимание! Превозвачът не носи отговорност за вреди, ако представи доказателство, че настъпилите смърт или телесни повреди, са в резултат на физическото или психическото ми здравословно състояние още преди да се кача на борда на самолета или ако причината е отчасти или изцяло поради моя небрежност, бездействие или неправилно действие. Така дори и да съм пострадал/а по време на полет нямам права, ако въпреки предварителните указания, не съм се подчинил/а на препоръките на бордния екипаж.Примерите:
- Пътуване със самолет при ушни и други инфекции: Резки промени в налягането се срещат и при най-спокойните полети. Дискомфортът дори и при здрав човек е налице още при излитането на самолета. Ето защо, ако страдам от ушна инфекция, болката ще бъде много по-осезаема. Решението, дали ще летя в това състояние е въпрос на личен избор след консултация със специалист.
- Съсиреци в крайниците: Да, инцидент, причинен от тромбоза, е рядко срещан при полет със самолет, но пък възможен, най-често заради липсата на каквито и да е било симптоми освен подуване или изтръпване в крайниците. Причината - дългите разстояния без раздвижване. Най-податливите: хората със сърдечни заболявания, тези над 60 години, бременните. Не пренебрегвам опасността. Рискът би бил за моя сметка!
- Турбуленцията: Силна или слаба, турбуленцията се счита за нещо нормално при полет. Авиокомпаниите твърдят, че евентуални наранявания са изключителна рядкост, все пак имам едно наум. Ако не съм на мястото си със закопчан колан, вината при евентуален инцидент ще бъде само моя.
Как да потърся своите права?
- В случай на смърт законният ми наследник (деца, съпруг, родители, братя и сестри или други близки, които поради нетрудоспособност действително са били издържани от мен или имат право на издръжка по закон от мен) може да предяви иск срещу превозвача (или „онези, които по законен ред представляват неговото или нейното имущество“) пред компетентния съд в рамките на две години, считано от деня на инцидента.
- В случай на тежко нараняване имам същия период от време да предявя иск пред съда, отново считано от деня на увреждането.
- Не са установени никакви финансови граници на отговорността на авиокомпанията в случай на моето нараняване или смърт. Самолетната фирма не може да оспорва щети в размер до 122 000 евро. Иск за оспорване от нейна страна се разрешава само при надвишаване на сумата, като се задължава да представи доказателство, че вредата не се дължи на небрежност или друго неправомерно действие или бездействие на превозвача или на неговите служители преди или по време на полета.
- Правото на обезщетение за неимуществени вреди се определя по справедливост от съда.
Безопасните мерки срещу инцидент при пътуване със самолет
- При всяко качване на борда на самолет следя за разположението на евакуационните изходи! При инцидент в небето единствен изход може да се окаже само навременната реакция.
- Инструкцията за безопасност също е част от подготовката ми преди полет. Объркан/а от шока на премеждието, едва ли ще имам време да разлиствам инструкциите.
- Държа осигурителния си колан закопчан, докато електронните табла не светнат в зелено. Не е за пренебрегване молбата на стюардесата или стюарда в края на всеки полет, да остана със закопчан колан до окончателното спиране на машината. Има резон. Самолетната компания е пряко отговорна при евентуално мое нараняване, дори и при успешно, но не толкова гладко кацане на самолета.
Затегнати мерки за сигурност, проверките и таксите за застраховки са само малка част от процедурите преди и по време на всеки полет. Бавят. Изнервят. Предизвикват ми ненужно главоболие. Засилват страха ми от летене. Факт до фактите. Но ще си останат едно „необходимо зло“, за да стигна сигурно и безпрепятствено до крайната си цел. [toggles][toggle title=Източници]Закон за гражданското въздухоплаване (ЗГВ)чл. 74, ал. 1 – относно отговорността на превозвача при инцидент;чл. 136, ал. 1 – относно случаите за предявяване на иск пред компетентния съд; 3 т. 2 а, т. 68,т. 69 от Допълнителните разпоредби на ЗГВ – относно дефиниране на отделните инцидентни случаи при авиационно произшествие. Регламент (ЕО) № 300/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2008 година относно общите правила в областта на сигурността на гражданското въздухоплаване и за отмяна на Регламент (ЕО) № 2320/2002 Конвенцията за уеднаквяване на някои правила при международния въздушен превоз (Конвенцията от Монреал)чл. 17, ал. 1 - относно отговорност на превозвача за причинена смърт или увреждане на бордачл. 20 - относно случаите, в които превозвачът не носи отговорност за причинена смърт или увреждане[/toggle][/toggles]