2017-06-23 Обезщетение за закъснял самолетен полет | pravatami.bg
instahost.bg

Обезщетение за закъснял самолетен полет

Обезщетение за закъснял самолетен полет

* При пътуване от и за държава-членка на Европейския съюз (ЕС)

Любимата ми рок група обяви, че се оттегля от сцената. Прощалният им концерт – последен шанс да ги зърна на живо се оказа една неосъществена мечта. Месеци по-рано си закупих билет за концерта и самолетен билет. „Канселирах” всичките си ангажименти и чаках да дойде уреченият ден. Уви, полетът ми имаше голямо закъснение. Когато пристигнах, концертът вече беше свършил. Разочарованието е голямо, похарчените пари – доста. Какви са правата ми? Какво става, когато полетът ми закъснее?

Кога законът счита един полет за “закъснял”?

С оглед разстоянието до желаната дестинация закъснение е налице, когато излетя със закъснение от:

  • два или повече часа  при полети до 1500 км;
  • три или повече часа при полети над 1500 км за полети в рамките на ЕС, както и при други полети между 1500 км и 3500 км; или
  • четири или повече часа при полети над 3500 км за полети, непопадащи в предходните хипотези.

Какви права имам, когато полетът ми закъснее?

Според времето на изчакване, въздушният превозвач е длъжен да ми предостави:

  • храна и напитки;
  • два безплатни телефонни разговора/електронни съобщения;
  • когато се очаква самолетът да излети най-рано на следващия ден – безплатно настаняване в хотел, както и безплатен превоз между летището и хотела.

Важно! Ако при алтернативния полет бъда настанен в по-висока класа, аз не доплащам разликата в цената. Обратното – превозвачът ще ми дължи връщане на част от парите – от 30 до 75 %, в зависимост от дължината на полета, ако бъда настанен в по-ниска класа. ( 30 % за полети до 1500 км; 50 % за полети над 1500 км за полети в рамките на ЕС, както и при други полети между 1500 км и 3500 км; 75 % за полети над 3500 км.).

Важно! Когато закъснението на полета е минимум пет часа, авиопревозвачът е длъжен да ми предложи възстановяване в пълен размер на цената на билета в срок до 7 дни. Дори, когато част от полета е осъществен, мога да си върна цялата цена на билета, както и да ми бъде осигурен безплатно обратен полет до първоначалната точка на излитане. Това може да стане, ако продължаването на пътуването ми е безсмислено с оглед плановете ми (напр. при изпускане на концерта).

Размер на парично обезщетение при закъснял полет

  • 250 евро за полети до 1500 км;
  • 400 евро за полети над 1500 км за полети в рамките на ЕС, както и при други полети между 1500 км и 3500 км;
  • 600 евро за полети над 3500 км.

Обезщетението може да бъде намалено с 50%, ако ми се предложи съставяне на нов маршрут с алтернативен полет, чието време на пристигане не превишава планираното време на пристигане на първоначално полет с от два до четири часа. (два часа за полети до 1500 км; три часа за полети над 1500 км за полети в рамките на ЕС, както и при други полети между 1500 км и 3500 км; четири часа за полети над 3500 км.).

Важно! По споразумение с превозвача обезщетение може да ми бъде изплатено не в пари, а в пътнически ваучери и/или други услуги.

Как да потърся правата си?

Въздушният превозвач е длъжен на гишето за регистрация на пътници да направи видима следната информация:

В случай че Ви е отказан достъп на борда или Вашият полет е отменен или забавен с два часа или повече, потърсете на гишето за регистрация на пътници и предаване на багаж на летището или на изхода за отвеждане към самолета текст, уведомяващ Ви за Вашите права на обезщетение и съдействие.”

При закъснение с два или повече часа на полета ми, трябва да ми изпрати и писмено съобщение, в което да ме информира какви са правата ми.

Правата си мога да потърся като подам жалба до авиопревозвача (стандартният електронен формуляр за оплакване мога да намеря тук). В случай че до 6 седмици не получа отговор или поне не отговор, който ме удовлетворява, тоест превозвачът оспорва правата ми, имам и друг вариант.  Жалба (или копие на жалбата до превозвача) мога да изпратя до органа за гражданско въздухоплаване на държавата, на чието летище се е случило закъснението. За България – националният орган, който следи за спазване на правата ми като пътник е Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация”.

Важно! Мога да потърся по-голямо обезщетение, като подам иск в съда срещу въздушния превозвач.

Кога няма да получа обезщетение?

Когато причина за закъснението са извънредни обстоятелства. Такива могат да бъдат лоши метеорологични условия като мъгла, силен вятър и др. Според Съда на ЕС при подобно закъснение нямам право на обезщетение, ако въздушният превозвач е в състояние да докаже, че голямото закъснение се дължи на извънредни обстоятелства, които не са могли да бъдат избегнати, дори да са били взети всички необходими мерки, тоест обстоятелства извън неговия контрол.

Важно! Техническа неизправност на самолета не е причина да ми се откаже обезщетение. Тоест технически проблем, който е настъпил ненадейно, не се дължи на лоша поддръжка, нито пък е бил установен по време на редовна поддръжка, не се обхваща от понятието „извънредни обстоятелства“.

Информация относно правата ми при отменен полет, мога да намеря  тук.

  • Източници

    Наредба № 261 от 13 юли 2006 г. за общите правила за обезщетяване и оказване на съдействие на пътници при отказ на въздушен превозвач да ги допусне на борда на въздухоплавателното средство и при отменяне или забавяне на полет

    чл. 10 – относно това, кога е налице закъснение на полет;

    чл. 11 – относно размера на обезщетението;

    чл. 12 – относно възможността за възстановяване на платената за билета сума;

    чл. 13 – относно правата на пътника при настаняване в различна класа;

    чл. 14 – относно задълженията на въздушния превозвач при закъснение;

    чл. 15 – относно задължението за предоставяне на информация;

    чл. 16 – относно правото да се търси обезщетение пред съд;

    чл. 18 – относно контрола по спазване правата на пътника от превозвача.

    Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 11 февруари 2004 година относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети, и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 295/91

    чл. 6 – относно това, кога е налице закъснение на полет;

    чл. 7 – относно възможността за парично обезщетение;

    чл. 8, пар. 1, б. “а” – относно компенсацията от страна на авиопревозвача;

    чл. 10 – относно алтернативата при отменен полет;

    чл. 12 – относно подаването на иск срещу въздушния превозвач;

    чл. 14 – относно писмената информация до пътниците на закъснял полет;

    чл. 16 – относно подаването на писмена жалба до националния орган за въздухоплаване.  

    Решение на Съда на ЕС по дела C‑581/10 и C‑629/10

    Решение на Съда на ЕС по дела C‑257/14 Corina van der Lans/Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV



Статията има за цел да очертае някои основни права и задължения, като няма претенции да бъде изчерпателна. Съветваме винаги да се консултирате с адвокат преди да предприемате правни действия.

Етикети

Правни курсове, които спестяват стотици левове.

Научи повече



10 правни курса, които ти спестяват стотици левове

//Track outbounds