Черен петък - правата ми при пазаруване

Черен петък е! Приготвил съм си голям списък с покупки, които ще ми излязат по-евтино. Ще си поръчам и онлайн от интернет магазините. Но като потребител, за какво да внимавам по време на Черния петък? За какво да наблюдавам при закупуване на стока? А ако се окаже, че тя е дефектна, мога ли да я върна?

Защо Черен петък?

Терминът „Черен петък“ за пръв път се появява във Филаделфия в началото на 60-те години на миналия век. С него служители на местната полиция са наричали петъка след Деня на благодарността заради големите задръствания по пътищата. В САЩ денят след Деня на благодарността бележи началото на коледното пазаруване, което е и повод за задръстванията. По-късно търговците използват Черния петък с по-позитивно значение - магазините на дребно имат достатъчно продажби, за да ги поставят „на черно". Това е счетоводен израз, който се позовава на практиката на отчитане на загубите в червено и на печалбите в черно.Освен Черен петък, на запалените купувачи е известен и Кибер понеделника (Cyber Monday). Това е маркетинг термин, обозначаващ понеделника след Деня на благодарността в САЩ. През Кибер понеделника намаленията са само за онлайн пазаруване и по-често се предлагат от по-малки търговци. Преобладаващата сфера на продажба е модата (за разлика от Черния петък, където акцентът е на технологиите, малки уреди и кухненски джаджи).Но нека се върнем на покупките!

Знам какво купувам. И на каква цена.

Захласнат в покупките, бих могъл да се подведа и да сключа неизгодна сделка с търговец. За да се предпазя от такава грешка при пазаруване на Черен петък, за мен е важно да знам: Има ли реално намаление? Чувал съм, че някои магазини обявяват намаления, а всъщност предлагат продуктите си на реалната им цена. Затова в магазина сравнявам старата и новата (намалена) цена на продукта - по закон и двете цени трябва да са предоставени от търговеца. Стара цена е цената, която търговецът е прилагал през период, не по-кратък от един месец преди датата на намалението на цените. Съобщението за намаление на цените се прави по няколко начина. Например чрез поставяне на новата цена до старата, която е зачертана. Или чрез думите "нова цена" и "стара цена", последвани от съответните суми. Също и чрез посочване на процент на намалението. В този случай новата цена се поставя до старата цена, която е зачертана.Каква е отстъпката? На витрината на магазина пише до 50% намаление, а на етикета не пише коя стока с какво намаление е. Така разбирам крайната цена на продукта едва на касата. Това е забранено на търговеца и също е практика, която нарушава правата ми като потребител.Намаление в намалението? Търговецът обявява класическо намаление за период от месец (примерно -50%), а по време на кампанията Черен петък добавя още една отстъпка (да речем -20%). Така общо двете намаления се обявяват сумарно от търговеца за -70%, което би могло да ме подведе. Но вече знам и няма да се мина!Намалението за всички артикули в магазина ли е? Ще се информирам дали намалението в магазина не е само за определени стоки, докато другите остават на старата си, непроменена цена. Търговецът е длъжен при всяко съобщение за намаление на цените да посочва стоките и услугите или групата стоки и услуги, за които е валидно намалението на цените.Има ли допълнителни разходи? Пазарувам онлайн. Важно е да проверя дали няма допълнителни разходи по моята покупка - например доставка до дома ми. Онлайн търговците са задължени да ми предоставят в непосредствена близост до бутона за поръчка информацията за основните характеристики на стоките или услугите и тяхната крайна цена. Не дължа такси за допълнителни разходи, за които търговецът не ме е уведомил предварително.

Какви са правата ми при пазаруване на Черен петък?

Да си дойдем на думата, пазаруването е сериозна работа, затова законът ми дава:

Важно! При нарушаване на някое от правата ми, гарантирани от закона, мога да подам жалба до Комисия за защита на потребителите. Как точно да го направя и какво следва от жалбата ми, мога да прочета тук. Телефон на потребителя – 0700 111 22.[toggles][toggle title=Източници] Закон за защита на потребителите (ЗЗП):чл. 4, ал. 1 ЗЗП - относно правото на потребителя да получи информация относно условията на договора;чл. 47, ал. 1, т. 5-6 ЗЗП - относно правото на информация при сключване на договор с онлайн търговецчл. 47, ал. 1, т. 8 ЗЗП; чл. 52, ал. 2 и ал. 4 ЗЗП - относно отказа от договор с онлайн търговецчл. 64 ЗЗП - относно съобщението за намаление на цените;чл. 63, ал. 1 ЗЗП - относно задължението на търговеца да посочва стоките и услугите, за които е валидно намалението;чл. 65, ал. 1 ЗЗП - относно задължението на търговеца да предоставя информация за старата и новата цена на стоката;чл. 65, ал. 3 ЗЗП - относно старите цени на стоките;чл. 112, ал. 1 вр. чл. 113 - относно правото на рекламациячл. 178, ал. 1 ЗЗП - относно подаване на жалба до КЗП Сайт на Комисия за защита на потребителите - https://kzp.bg/ Wikipedia Ben Zimmer.The Origins of „Black Friday“. - Thinkmap Visual Thesaurus[/toggle][/toggles]

Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:

Nikoleta

Bezergyanova

9.8.2017

Избрани от редакцията

Най-новите статии

Още от близо 1000 статии

Потърси правата си