Обичам да гледам новини, да слушам радио и да чета вестници, но понякога когато журналистите говорят за властта в България, има неща, които не разбирам. Не съм юрист, но бих искал да знам какво точно прави Министерският съвет за гражданите. Първото, което трябва да знам е, че Министерският съвет (МС) и правителството са едно и също нещо. МС стои на върха на пирамидата на изпълнителната власт, а от опит знам, че върху плещите на всеки ръководител стои отговорността за успехите и провалите в управлението.
Кандидатът за министър - председател, който е избран от първата политическа сила в страната, получава проучвателен мандат от Президента. Ако в този 7-дневен срок кандидатът за министър-председател не успее да предложи състав на Министерски съвет, тогава президентът, съгласно Конституцията, следва да възложи втори проучвателен мандат, този път насочен към кандидата за министър-председател, излъчен от втората по численост парламентарна група. След това кандидатурата на кандидата за министър - председател се подлага на гласуване в Народното събрание, където трябва да получи повече от половината гласове от всички народни представители. След всичко това министър - председателят предлага структурата и състава на Министерски съвет за гласуване от депутатите. Членовете на Министерски съвет полагат клетва пред НС, в която се казва: “Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа. Заклех се.”
Правителството се състои от министър - председател, заместник министър - председатели и министри. Министър - председателят ръководи и координира цялата политика на правителството. Министър - председателят назначава заместник-министрите. Той носи отговорност за всяко едно свое действие. Примерно, ако изгуби документи, които са със съдържание, засягащо националната сигурност на страната, той ще носи отговорност за това си деяние пред съда. Министрите ръководят отделни министерства. Например министърът на образованието и науката ръководи министерството на образованието и науката. В редки случаи има и т.нар. министри без портфейл, които нямат назначено им министерство, но пък имат правото да гласуват на заседания на Министерски съвет.Членовете на МС могат да бъдат само български граждани с навършени 21 години, които не изтърпяват наказание лишаване от свобода и не са поставени под запрещение. Това не им пречи да изпълняват длъжността, дори ако са осъдени условно.
Правителството изпълнява законите на страната, като създава подзаконови нормативни актове. Те могат да бъдат:
Не самото министерство издава подзаконов нормативен акт, а министърът на даденото министерство. Самият министър е едноличен орган, който може да издава подзаконови нормативни актове. Министърът може да издава правилници, наредби, инструкции и заповеди. Правилник се издава, за да се уреди закон в неговата цялост, като например Правилника за прилагане на закона за движение по пътищата. Наредбата се създава, за да доразвие отделни разпоредби на закона. С инструкциите се дават наставления затова как администрацията да прилага даден закон или подзаконов нормативен акт.
Ако според повечето народни представители, правителството не се справя с дадена политика или политики, то те могат да гласуват вот на недоверие към министър - председателя или към целия Министерски съвет. И в двата случая това би довело до оставката на правителството. Правителството също може да си тръгне, ако министър - председателят реши да подаде оставката на Министерски съвет. При смърт на министър - председателя правомощията на Министерския съвет се прекратяват. Правителството може да поиска да му се гласува вот на доверие, но ако не получи повече от половината от гласовете е длъжно да подаде оставка.
Министерският съвет като цяло, както и всеки един министър, имат правото на законодателна инициатива в Народното събрание. За целта има специална законодателна програма на правителството, чрез която се определят срокове и отговорностите на всеки министър за подготовката на определен законопроект в дадена област.Ако търся работа в държавната администрация, мога да посетя интегрираната информационна система, в която се публикуват актуалните конкурси за работа. Мисля, че вече знам основните факти затова какво прави Министерският съвет. От тук нататък ще ми е много по - лесно да разбирам, когато телевизионните водещи говорят за постановления, разпоредби и решения на правителството. Знам и, че работата на всяко правителство е изключително отговорна, затова и трябва строго да следя дали то си я върши добре, за да мога да подлагам на натиск неговите решения чрез мирни граждански инициативи, както и да правя информиран избор, когато дойде времето за избори за Народно събрание.[toggles][toggle title="Източници"] Конституция на Република България, 1991 г. (КРБ):чл. 99, ал. 1 - КРБ - относно връчването на проучвателен мандат от Президента за съставяне на правителство;чл. 105, ал. 1 - КРБ - относно отговорностите на МС;чл. 105, ал. 2 - КРБ- относно отговорностите на МС;чл. 106 - КРБ- относно отговорностите на МС;чл. 108, ал. 1 - КРБ - относно състава на правителството;чл. 108, ал. 2 - КРБ - относно състава на правителството;чл. 108, ал.3 - КРБ - относно състава на правителството;чл. 109 - КРБ - относно клетвата на министрите пред Народното събрание ;чл. 110 - КРБ - относно изискванията за министрите;чл. 111, ал. 1, т.1 - КРБ - относно хипотези за подаване на оставка на правителството;чл. 111,ал. 1, т. 2 - КРБ - относно хипотези за подаване на оставка на правителството;чл. 112, ал.1, 2 - КРБ - относно хипотези за подаване на оставка на правителството;чл. 115 - КРБ - относно нормотворческите правомощия на министрите;
чл. 3, ал. 1 - УПМСНА - относно органите, с които си взаимодейства Министерски съвет;чл. 5, ал.1, т. 17 - УПМСНА - относно министърът без портфейл;чл. 8, ал. 2 - УПМСНА - относно актовете на МС;чл. 8, ал. 4 - УПМСНА - относно актовете на МС;чл. 30 - УПМСНА - относно законодателната програма на правителството;
чл. 7, ал. 1 - ЗНА - относно правилниците;чл. 7, ал. 2 - ЗНА - относно наредбите;чл. 7, ал. 3 - ЗНА - относно инструкциите;
[/toggle][/toggles]
Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:
Николай
Стоянов
15.2.2018