Омбудсманът е независим орган! В работата си той се подчинява само и единствено на законите, Конституцията и международните договори, по които България е страна. Основната му дейност е да защитава мен като гражданин на България, основните ми права и свободи.
Заеманата от омбудсмана позиция е държавна и аз не дължа никакви пари за помощта, която ми се предоставя. Дейността му е публична и безвъзмездна. Да се ползвам от възможността да подавам жалби до омбудсмана е едно от гражданските ми права.
Основните ми права и свободи са регламентиране в редица актове, някои от които:
Подаването на жалба/ сигнал няма как да стане анонимно. За да може омбудсманът да се занимае адекватно със случая ми, аз трябва:
Жалбата или сигналът могат да се подадат лично, по телефон, телефакс, с писмо, даже и онлайн. Независимо обаче от формата, която избера за жалбата си, не трябва да пропускам петте задължителни реквизита (може само този без по т.2, но все пак е хубаво и той да присъства, а т.6 е по лично усмотрение).
NB! Изчерпателната информация е важна за успешното разглеждане на случая в разумен срок. Липсата на някои от изброените данни не може да е основание за неприемането й, но определено ще забави развитието по случая. Възможно е предостяването и на последваща информация след подаване на жалбата.
В случай че реша да отида на място в приемната на омбудсмана, след като бъда изслушан, трябва да бъде съставен протокол по подадената жалба.
Ако все пак искам да остана анонимен, законът ми предоставя и тази възможност - имам правото да поискам данни за самоличността ми да не се вписват в регистъра (този регистър е публичен - в него се вписват протоколите, както и всички обстоятелства и крайния резултат от проверката след подадената жалба). Но тази възможност е предвидена само за регистъра, при това след като го заявя изрично! Анонимността на жалбата, ако е в писмен вид, би довела до неразглеждането й.
След подаването на жалбата, тя следва да бъде разгледана от администрацията на омбудсмана. В срок от 1 месец трябва да получа отговор дали жалбата си.Ако случаят изисква по-обстойна проверка, срокът може да е 3 месеца. В случай че жалбата не е в компетенциите на омбудсмана, той може и да я прехвърли на друг орган, но само след изричното ми разрешение.
Омбудсманът може да предложи и посредничество между мен и другата страна, срещу която съм подал жалбата, стига да сметне за нужно и да получи съгласието на двете страни.
Приемната на омбудсмана се намира в гр. София на адрес ул.“Джордж Вашингтон” № 22.
Правото е в съавторство с Деница Кожухарова.
Актуализира: Велимира Бакалова
[toggles][toggle title="Източници"]Конституция на Република България (КРБ):чл. 91а - относно основното правомощие на омбудсмана;чл. 150 ал. 3 - относно възможността омбудсмана да сезира Конституционния съд;Закон за омбудсмана:чл. 2 - относно сферите на действие на омбудсмана;чл. 3 - относно осъществяването на правомощията на омбудсмана;чл. 6 - относно задължението на предоставяне на информация на омбудсмана;чл. 19 - относно правомощията на омбудсмана;чл. 25 - относно подаването на жалби до омбудсмана.Глава четвърта - относно подаването на жалби към омбудсмана.Правилник за организацията и дейността на омбудсмана:Глава IV - относно приемането и разглеждането на жалби и сигнали.[/toggle][/toggles]
Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:
Вяра
Молева
15.3.2018