Как започна всичко? (Ех, защо така се получи накрая?!)

Харесва ми да шофирам! Събудих се сутринта и реших да поема накъдето ми видят очите с колата. И потеглих. Оставих зад гърба си много населени места, дървета… и ежедневните проблеми. Слушах любимите си песни за път и се наслаждавах на живота. Но изведнъж в безоблачното ми пътуване нещо се пропука. Оказа се, че нещо не е наред с колата. Какво да правя? Мога ли да продължа напред? Отворих pravatami.bg и се информирах какво казва законът.

Какво трябва да знам, ако докато пътувам колата ми се повреди?

Преди всичко трябва да запазя спокойствие и да се опитам да установя какво точно не е наред. Тук има няколко варианта: 

  1. Ако колата ми може да се движи на собствен ход, трябва да я преместя:
  • извън платното за движение, ако пътят, на който съм закъсал е извън населено място;
  • на място, където е разрешено паркирането, или извън платното за движение, ако ли пък повредата в моя автомобил е възникнала по път в населено място.
  1.  Ако колата ми не може да се движи и не мога да я преместя, то ще е необходимо да взема мерки за осигуряване безопасността на движението като:
  • обознача автомобила с предупредителен светлоотразителен триъгълник или по друг начин, напр. с червено светещо тяло през нощта или с включени аварийни светлини, така че да се вижда от приближаващите по пътя коли.

Важно! Не бива да забравям, че предупредителният светлоотразителен триъгълник се поставя на разстояние не по-малко от 30 метра от повредената кола в пътната лента, заета от нея, и срещу посоката на движение на заобикалящите превозни средства. Ако се движа по магистрала, предупредителният светлоотразителен триъгълник трябва да е на разстояние не по-малко от 100 метра.

  • не бива да забравям, че докато “работя” по моя автомобил на пътното платно трябва да съм облечен със светлоотразителна жилетка.

Кога ми е абсолютно забранено да местя колата?

Има обаче повреди, при възникването на които законът ми забранява да местя повредения автомобил независимо дали може да се движи или не. Такива са случаите на:

  • изтичане на спирачна течност или въздух или когато ефективността от работата на спирачната уредба не отговаря на изискванията, при което при спиране се нарушава устойчивостта на колата;
  • когато компресорът не осигурява необходимото налягане на въздуха за захранване на спирачната уредба;
  • когато по кормилото има незакрепени, неосигурени против саморазвиване или повредени части;
  • когато липсват или са повредени огледалата за виждане назад, освен ако има директна видимост от мястото на водача към пътя през задното и страничните стъкла;
  • когато не работят стъклочистачките по време на дъжд или снеговалеж;
  • когато е неизправно теглително-прикачното устройство на ремаркето;
  • когато не работи съединителят, липсват или са повредени закрепващи елементи на карданния вал или полуваловете;
  • когато джантата на едно от колелата е повредена, с нарушена цялост, или е повреден елемент за закрепване на джантата към колелото;
  • изтича гориво;
  • липсват или са неизправни предвидените светлинни устройства или светлоотразители при движение през нощта;
  • гумата има разкъсвания.

В тези случаи трябва да извикам Пътна помощ и колата да се качи на ремарке и така да се превози до място за отстраняване на възникналата повреда.

Теглене на повреден автомобил

Добре е, че хората не са “сами във вселената”. По пътя минават и други коли. Добри хора ме видяха, влязоха ми в положение и предложиха да ме изтеглят. Какво обаче е важно да знам при теглене на повредена кола? Освен, че с водача на теглещото ме превозно средство сме длъжни да съгласуваме предварително помежду си сигнали за взаимно разбиране по време на движение, напр. изправена нагоре ръка за спиране.

При теглене с твърда връзка:

  • могат да ме теглят с твърда връзка само ако моята кола е с изправна кормилна уредба, т.е. няма липсващи или повредени части от волана например;
  • максималната скорост е 40 км/ч, а по автомагистрала и скоростен път – 70 км/ч;
  • тегличът трябва да е с дължина от 2 до 4 метра и да е оцветен напречно с червени и бели ивици.

При теглене с гъвкава връзка:

  • Важно! Не бива да забравям, че да ме изтеглят с гъвкава връзка е разрешено само ако се намирам на път, който не е автомагистрала или скоростен път.
  • моето МПС трябва да е с изправна спирачна и кормилна уредба, т.е. ако напр. изтича спирачна течност, няма как да стане “номерът”;
  • дължината на гъвкавата връзка трябва от 4 до 6 метра и връзката е обозначена поне на две места с червен флаг; 
  • максималната скорост, с която може да се движим е 40 км/ч.

Независимо дали ме теглят с гъвкава или твърда връзка моят автомобил трябва да е с включен авариен сигнал или с поставен отзад предупредителен светлоотразителен триъгълник. Ако се движим през нощта или при намалена видимост и осветителната уредба на моята кола е неизправна, т.е. не ми работят светлинките, трябва да има отзад в лявата страна червена светлина. 

Отделно от горното, е добре да помня и, че е забранено:

  • да се возят пътници в моята кола по време на тегленето;
  • да ме тегли двуколесно превозно средство, напр. мотоциклет;
  • да ме тегли МПС с ремарке или пък моята кола да е с ремарке;
  • да ме теглят при намалена видимост под 50 метра;
  • да ме теглят с гъвкава връзка по хлъзгав път.

Какво ще ми се “случи”, ако наруша тези изисквания?

Ако все пак наруша правилата и управлявам своя технически неизправен автомобил, и органите на реда да ме “спипат”, грозят ме следните наказания:

    • ако неизправността е такава, че законът забранява придвижването на моето МПС по пътя, в т.ч. и за отстраняване на тази неизправност, напр. изтича спирачна течност, то глобата, която могат да ми лепнат е 150 лв.
    • извън горния случай, ако в резултат на това мое необмислено поведение е създадена опасност за движението, глобата е от  20 до 150 лв. 
    • ако карам автомобил с разкъсани или износени гуми, глобата е 50 лв.
  • Източници

    Закон за движението по пътищата

    чл. 83 – 87 – относно тегленето на повредено МПС;

    чл. 97 – относно спирането при повреда на МПС;

    чл. 101 – относно неизправностите на МПС;

    чл. 179 и 183 – относно санкциите при управление на технически неизправно МПС.