Изтървах си маршрутката, с която стигам най-бързо до работа. Остава ми да изчакам автобус на градския транспорт, но пък нямам карта, а в близост до спирката не се продават билети. Нищо! Ще си купя от шофьора. Той е задължен да продава билети! В случай че той е отказал да стори това след качването ми в превозното средство без основателна причина, а контрольорите ми наложат глоба, мога да обжалвам съставения ми акт за административно нарушение. В случая става въпрос за налагане на санкция (глоба) за поведение, което не може да ми бъде вменено във вина (отказът на шофьора да продаде билетче), а това е незаконосъобразно действие, съответно подлежи на отмяна. Още по темата за правата ми в градския транспорт в София, както и малко повече – в следващите няколко реда.
ВАЖНО! Освен да познавам правата си в градския транспорт, не бива да забравям, че като пътник имам и определени задължения. За мен е полезно да бъда в крак с новостите в града, в който живея. Затова е важно своевременно да се информирам за промените в цените на градския транспорт в София. От 01.06.2016 г. са в сила нови цени както за билетчетата в градския транспорт, за някои абонаменти карти, така и за глобата за нередовен пътник. Билетът за еднократно пътуване струва 1,60 лв. за всички видове транспорт – тролейбус, трамвай и метро, независимо дали ще си го закупя от водача, от автомат в превозното средство или от каса. Цената на картата с талони и електронната карта за 10 пътувания също се променя – на 12 лв., а тази на персонализираната годишна абонаментна карта за всички линии – на 365 лв. Ако обаче се возя без редовен превозен документ по моя вина, ще трябва да закупя билет за еднократно пътуване от контрольора на цена от 40 лв. – глобата за моята нередовност.
Ако изпадна в ситуацията да съм в превозно средство и в него да не се продават билетчета от водача, то вината да пътувам нередовно изобщо не е моя. Да, но при влизането на контрола в превозното средство, вината най-често ми се вменява. Какво мога да направя в този случай?
- При отказ на водача да продаде билет с неоснователна причина (“Нямам билети!” не е основателна причина, както и “Жълти стотинки не приемам.” По нормативна уредба единствената причина да ми се откаже да ми се продаде билет е в случай, че нямам точно подготвени пари и превозното средство не е спряло.) мога да сигнализирам на телефон 0700 13 233, като следва да съобщя инвентарния номер на возилото, линията, по която се движи и спирката, около която се намира то. Така водачът ще бъде глобен, че е излязъл на линия без билети или с малка бройка и ги е свършил.
- Още мога да поискам от контролата по редовност на пътниците да впише в пътния лист на водача, че няма билети или пък отказва безпричинно да продава. В този случай обаче изпълнението на това мое искане зависи донякъде и от настроението на контролата. Мога да се предпазя от глоба, като се обадя на посочения телефон (0700 13 233) и съобщя за липса на билетчета от страна на водача.
- Ако все пак, въпреки нарушението на водача (защото негово задължение е да продава билети), контролата реши да ме глобява, мога да потърся правата си чрез оспорване. Но мога да оспорвам само ако поискам да ми се напише акт за административно нарушение. Него следва да оспорвам на основанието, че съм пътувал нередовно не по своя вина, а по вина на шофьора, който е в нарушение на служебните си задължения. Това прави моята отговорност в случая безвиновна. Много по-лесно ще бъде доказването на това основание, ако предварително съм подал сигнал, че шофьорът няма в наличност билети.
- Друга възможност, която имам, за да защитя правата си, е да изразя недоволството си от конкретен служител на “Център за градска мобилност”. Това мога да направя на този адрес. За да може адекватно да се обърне внимание на сигнала ми, добре би било да спазя реквизитите на жалбата, посочени изчерпателно от “Център за градска мобилност”.
* ВАЖНО! Задължението на водача на превозното средство да продава билети автоматично отпада, ако в последното има автомат за издаване на билети. Такива автомати има в тролеите и трамваите. Така че ако в тролей или трамвай водачът на превозното средство няма билети (но в него има автомат за билети) и аз се возя без билет въпреки това, то аз си нося виновна отговорност за неизпълнение на моето задължение да си закупя билет.
Но ако автоматът е счупен/развален или просто по някакви причини не работи и аз не мога да получа от него билет, задължението на водача да продава билети, си остава в сила и ако той няма, отново влизаме в горната хипотеза, в която неизпълнението на задължението ми да имам редовен превозен документ не е по моя вина, а е следствие неизпълнение служебните задължения на шофьора.