Както повечето хора и аз се стремя към финансов просперитет, писнало ми е някой “по-горе” да ми опява защо така, а не иначе; да съм “затворен” във времевите рамки от 09:00 до 17:00 ч. А наоколо ме заливат с примамливи оферти, които ми обещават бързо материално стабилизиране и стремглаво увеличаване на финансовите ни авоари. Изисква се само да се включа в определена “мрежа” и също от своя страна да намеря сътрудници. Но, така погледнато, това не е ли поредната пирамида (за които толкова често се говори), няма ли да бъда поредният “ужилен” и да загубя парите, времето и труда си?

Какво е мрежови маркетинг?

Стратегия за печелене на пари, при която вземам % от реализираните от мен продажби и % от продажбите, реализирани от хора, които аз съм привлякъл към бизнеса. На практика се създава една структура от хора на много нива, затова и този бизнес се нарича маркетинг на много нива (мултилевъл маркетинг, маркетинг на директните продажби, мрежов маркетинг). Продажбите на продуктите се извършват директно чрез каталог, няма нужда от офис или магазин, всичко се развива във виртуалното пространство.

Къде свършва мрежовият маркетинг и откъде започва пирамидалната схема, която нарушава закона?

Мрежовият маркетинг не е регламентиран никъде – законът “мълчи” по въпроса. Като форма на търговска дейност обаче за него важат общите правила за сделките като цяло, а именно:

  • да не нарушава закона;
  • да не заобикаля закона;
  • да не накърнява добрите нрави, т.е. не може напр. чрез мрежови маркетинг да си направя “мрежа” за разпространение на порнофилми;
  • да не се осъществява единствено с намерение за увреждане на другите;
  • да не накърнява чужди права и законни интереси;
  • да не въвежда в заблуждение.

Тези, валидни за всякаква търговска дейност, принципи могат да служат като основа за поставяне на разграничителната линия между мрежовия маркетинг като бизнес, незабранен от закона и насочен към реализиране на законна печалба, и пирамидалната схема, създадена единствено с цел измами.

Вече съм решил да се занимавам с мрежови маркетинг. За какво да внимавам?

Независимо и въпреки информацията в медиите смятам, че това е моят бизнес и с него ще направя пари. И все пак, за да не стана поредната жертва на измама, не е излишно да се “презастраховам”, като:

  • проуча за кого ще работя (търговският регистър е публичен и справката в него отнема минути);
  • да прочета какво се говори и пише за компанията в медиите;
  • проуча каква точно е дейността на компанията, както и поне един неин годишен финансов отчет (ако ще ми плащат само за намиране на хора и реално не се реализира никакъв продукт или услуга на пазара, най-вероятно става дума за пирамида);
  • проуча какво се изисква, за да стана част от компанията – общите условия за членство, кога се прекратява и какви са задълженията;
  • не се подвеждам по гръмки фрази, които ми обещават живота ми коренно да се промени;
  • имам едно наум за организации, дори да се отъждествяват и да казват: “Ние сме като еди-коя си позната компания”, които не членуват в Българската асоциация за директни продажби (макар че БАДП е неправителствена организация и членството там не е задължително).;
  • разговарям с други “замесени” в работата на компанията (нека все пак имам едно наум, че и те може да са подставени лица).

Какво е пирамида?

Освен, разбира се, геометрична фигура и едно от нещата, които си струва да видя при екскурзията ми до Египет, пирамида е и всяка една организационна структура със създадена йерархия (навсякъде има шефове и подчинени; така погледнато, държавата също е пирамида), при която хората на върха правят повече пари от тези под тях. Финансовата пирамида представлява схема за печелене на пари, при която обикновено не се произвеждат продукти и не се предоставят услуги, от които да се реализират приходи (това я отличава от мрежовия маркетинг, незабранен от закона); постъпленията идват от приемането на нови членове, което носи приходи на старите. Членовете правят еднократна вноска и им се обещава печалба при привличането на нови такива и разширяването на “бизнеса”. Парите отиват нагоре по пирамидата до човека, който стои на върха й, наричан “фараон”, част от тях достигат и до хората по най-горните нива. Тези в основата не получават нищо, губят парите, вложени от тях и остават измамени. Законът определя създаването, използването или насърчаването на пирамидалните продажби като нелоялна и заблуждаваща търговска практика, при установяването и доказването на която председателят на Комисията за защита на потребителите издава заповед, с която забранява прилагането й.

Наказуемост

Българското законодателство, за разлика от това на други държави (САЩ, Белгия, Китай, Сингапур, Австралия са само част от тези държави), не предвижда директна забрана на пирамидите (освен, че ги определя като нелоялна и заблуждаваща търговска практика). Но законът обявява за наказуема измамата, изразяваща се в създаване и поддържане на заблуждение у някого с цел набавяне на имотна облага (в случая да ми замаят главата колко печеливш е този бизнес, аз да се включа, те да ми приберат парите и да пия една студена вода). Измамата е престъпление и за него се предвижда лишаване от свобода от 1 до 6 години.

Как да се защитя?

Измамата е престъпление с висока степен на обществена опасност (едва ли мога да имам точна представа колко други като мен са пострадали от същата схема) и трябва, на първо място, да сезирам прокуратурата за да започне разследване на случая. Това става, като “съобщя” за престъплението. Съобщението мога да направя писмено или устно. Не мога обаче да подам анонимен сигнал.

Да обаче това няма да ми върне парите. Нито моите, нито на другите “ужилени”. За това законът ми предоставя възможност да подам граждански иск за вреди. Мога да заведа този иск в рамките на наказателното производство, а мога и  отделно пред гражданския съд. За да ми бъдат присъдени “вредите” от гражданския съд, т.е. да бъда материално обезщетен, ще трябва да изчакам произнасянето на съда дали има извършена измама и кой е извършителят (дело, което може да се точи с години).