Аз имам бизнес. Старая се хем да спазвам всички правила, хем да успявам да привличам клиенти. Струва ми се обаче, че моите конкуренти прекрачват линията на честната конкуренция. Има ли нелоялна конкуренция и как мога да се защитя?

По-долу ще намеря полезна информация. За съдействие от специалисти – мога да пусна запитване тук и ще получа адекватна услуга, на добра цена.

Какво е конкуренция?

Всеки да може да развива свой бизнес. Това право ми е гарантирано от Конституцията и законите на страната. Когато има няколко фирми, които се занимават с една и съща дейност (например произвеждат банички за училищата), те са конкуренти. Има определени правила за водене на конкурентна дейност, които всеки трябва да спазва.

Какво е нелоялна конкуренция?

Понякога, обаче, конкурентите не играят по правилата, използват нелоялни търговски практики и по този начин нарушават интересите ми. В закона за защита на конкуренцията са предвидени няколко основания за нелоялна конкуренция, а именно:

  1. Увреждане на доброто име на конкурентите.

Това е забранено. Не може мой конкурент да твърди и да разпространява грешна или изопачена информация за мен, за бизнеса ми или за продуктите ми . Целта на конкурентите ми е да увредят моето име и това на продуктите ми, като по този начин отблъснат моите клиенти от мен. Например някой пуска слух, че не изпълнявам навреме поръчките, не ремонтирам стоки в гаранция, изпълнявам поръчките както на мен ми е удобно, а не както ми е поръчано.

  1. Въвеждане в заблуждение.

Това също е забранено. По този начин конкурентите ми пак целят да привлекат клиенти нелоялно спрямо мен. Тук обаче разпространяват заблуждаваща или изопачена информация за съществените свойства на съответните продукти. Например – някой пуска слух, че техните радиатори горят ток колкото една електрическа крушка, предлаганата от тях отвара лекува всичко в човешкия организъм – заглажда косъма, пречиства кожата от акне, лекува гъбички, херпеси, топи мазнини, предпазва сърцето, бъбреците, далака и др.

  1. Заблуждаваща реклама.

Това е основното средство за въвеждане в заблуждение. Заблуждаваща е тази реклама, която подвежда потребителите и променя тяхното мнение за определени продукти. По този начин конкурентите ми рекламират и привличат нови клиенти, а аз губя част от моите. Например – виждам реклама с промоция на хранителни продукти, но не ми казват, че срокът им на годност изтича на края на промоцията; дават ми флаер, на който са обявени доста ниски цени, но като отида да си купя няколко бройки се оказва, че това са едрови цени и др.

  1. Сравнителна реклама.

Сравнителна е рекламата, когато конкурентите ми сравняват техните продукти или услуги директно с моите. Целта е да се изведе някой от конкурентите на по-челна позиция спрямо мен и останалите. Сравнителната реклама е разрешена само в определени от закона случаи: За да може конкурент да сравнява своите стоки или услуги с моите и други на пазара, то рекламата му трябва едновременно да:

  • не заблуждава потребителите и не представлява нелоялна търговска практика;
  • сравнява сходни стоки или услуги (например перални на различни производители);
  • сравнява само характерни черти на стоките и услугите;
  • не обърква потребителите за стоките, услугите, марките, търговските имена на конкурентите, както и за самите конкуренти;
  • не накърнява доброто име на конкурентите;
  • сравнява стоки с един и същ произход;
  • не извлича предимство от името на производителя или от марката на сравняваната стока;
  • не представя стоката като имитация или копие на стоките, с които се сравняват.

. Например сравнителна ще е рекламата, в която на табела пред магазин пише “По-евтино от магазина до нас!”; също така сравнителна е и реклама от рода на “Суджукът ми е много по-добър от суджука ви!”.

  1. Имитация.

Имитацията на стоки или услуги също е забранена. Тук конкурентите ми имитират моите продукти, когато се стремят да наподобяват външния им вид, опаковка, маркировка, наименование и други белези. Също може да имитират моята фирма, марка, интернет страница и др. неща, които са характерни за моя бизнес. Така например нелоялно спрямо pravatami.bg ще е някой да си направи страница “pravatani.bg”, “pravatati.bg”, “pravatavi.bg” и др.

  1. Нелоялно привличане на клиенти.

Нелоялното привличане на клиент включва предлагане на подаръци, даването на добавки към продаваните стоки или услуги срещу много ниски цени, даването на допълнителни неща в зависимост от решаване на задачи, ребуси, гатанки и други. Така например не мога да направя промоция, в която всеки, който си купи от моите дъвки и реши някаква гатанка, да спечели лек автомобил, да спечели някакъв парфюм на половин цена или др.

Все пак това не означава, че не мога да си промотирам стоките или услугите. За да мога да привлека клиенти и то да не е нелоялно, в закона са предвидени няколко варианта: Мога да промотирам моите стоки или услуги, като:

  • давам рекламни предмети с незначителна стойност и ясно посочване на рекламиращото предприятие (например дегустация на вина) ;
  • давам предмети или услуги, които според търговската практика са принадлежност към продаваната стока или извършената услуга (например “купи си колата от мен и ще получиш резервен чифт чистачки” ) ;
  • давам стоки или услуги като отбив при продажба в по-големи количества (например “купи си три ризи и плати две” ) .
  1. Забрана за провъзгласяване на производствена или търговска тайна.

Понякога аз използвам моя тайна рецепта за производството на определена стока или имам мой таен начин. Това е моята производствена тайна или търговска тайна. Всички факти, информация, решения и данни, свързани с дейността на моето предприятие са търговска или производствена тайна, ако това е в мой интерес и съм взел необходимите мерки за запазването им в тайна. Всеки, който я знае, не трябва да я използва или разгласява на моите конкуренти. Както и моите конкуренти не трябва да я използват, дори и да съм им я съобщил. Също така е забранено на моите конкуренти да я разпространяват или я използват така, че да ми навредят. Например тайната съставка на някои газирани напитки.

  1. Злоупотреба с по-силна позиция при договаряне

Това е забранено. Конкурентите с по-силна позиция при договаряне са тези, които имат по-голям от моя пазарен дял. Те не трябва да се договарят с клиентите си недобросъвестно. Недобросъвестни са всички техни действия или бездействия, които не са икономически обосновани, например:

  • необосновано да откажат да доставят или да закупят стоки или услуги,
  • необосновано да наложат изключително тежки или дискриминационни условия,
  • необосновано да прекратят търговските си отношения със своите контрагенти.

и по този начин да увреждат мен или потребителите. Така например моя доставчик на напитки не може да спре да зарежда ресторанта ми без да има причина, не може изведнъж да ми наложи тройна цена, макар и в супермаркетите цените да са си същите и др.

Какво да направя в случай на нелоялна конкуренция?

Когато забележа, че някой от конкурентите ми наруши правилата за водене на конкуренция, аз мога да подам молба до Комисията за защита на конкуренцията. Това е специален държавен орган, който следи за правилното водене на конкурентна дейност между конкурентите. Работата на комисията е да разглежда проблеми при водене на конкуренция, следи дали има нарушения на правилата и налага санкции на нарушителите, извършва анализи на конкурентната среда и др.

Най-умното решение обаче е да се обърна към добри специалисти. Мога да намеря такива на тази страница.

*От рубриката ни “Стани автор”.

Автор: Людмил Иванов

  • Източници

    § Конституция на Република България (КРБ):

    чл. 19 – относно свободната стопанска инициатива

    § Закон за защита на конкуренцията (ЗЗК):

    чл. 30 – относно забраната за увреждане на доброто име на конкурентите

    чл. 31 – относно забраната за въвеждане в заблуждение

    чл. 33 – относно забраната за заблуждаваща реклама

    чл. 34 – относно забраната за сравнителна реклама

    чл. 35 – относно забраната за имитация

    чл. 36 – относно забраната за нелоялно привличане на клиенти

    чл. 37 – относно забраната за провъзгласяване на производствени и търговски тайни