Томас Едисън е казал: “Ценността на идеята лежи в използването й”. Аз имам идея за проект, но за да го реализирам ми е необходима финансова подкрепа. Ще оставя ли плана си да “залежи” неоползотворен и неостойностен поради материални затруднения. В следващите редове ще се запозная с възможностите за инвестиране в инициативи, които ЕС предоставя посредством така наречените оперативни програми. Те са не само изключително успешна конструкция на европейската икономическа, законодателна и социална архитектура, но и елемент от българската действителност, който заслужава вниманието на всички съпричастни към стремежа за развитие и подобряване качеството на живот.
Съгласно европейското законодателство оперативната програма е документ, който определя стратегията на държавата - членка за развитие. Скелетът на тази стратегия са приоритетните оси и приоритетите. Те се определят от държавата - членка и следва да допринесат за осъществяването на тематични (общи) и специфични (конкретни) цели. Тематичните цели се определят от Европейската общност. Европейската общност е определила следните цели:
Ако желая да получа финансиране по някоя оперативна програма, то моят проект трябва да допринася за развитието на някоя от избраните общи цели. От друга страна с реализацията на моя проект трябва да може да се постигне и някоя специфична (конкретна) цел.
Тази цел се определя от конкретната държава.
Например по ОП “Развитие на човешките ресурси” трябва да бъдат финансирани такива дейности, които ще доведат до повишаване качеството и интензивността на заетостта и работната сила (това е една от тематичните цели, които тази програма е заложила). Но така общо формулирана е само насоката или основата, върху която следва да се надградят и съвсем конкретни цели. Такива конкретни цели ще бъдат следните резултати :
А въз основа и в съответствие с избраните цели, управляващите органи на съответните програми избират проекти, договори, действия или група проекти. ОП се изготвя от държавата и подлежи на одобрение от Европейската комисия. Нагледно: занимавам се със земеделие и въпреки, че отдавна не съм “млад фермер” имам конкретна идея за разширяване на стопанството. Разглеждам мерките, включени в Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020г. и преценявам коя приляга най-добре на условията на стопанството ми и на плана ми за него. Чудесно, значи съм готов да вляза в бюрократичната борба за реализиране на проекта ми. А това ще се случи след като изпълня редицата изисквания, поставени в конкретната Наредба, която урежда избраната от мен мярка.
Досега разглеждахме по-скучната страна на ОП - в ролята й на документ. Но нека обърнем внимание и на нейното значение от икономическа гледна точка. ОП е финансов инструмент, чрез който ЕС не само залага общи насоки за развитие, които следва да се реализират конкретно под формата на проекти и дейности, но и ефективно подкрепя тяхното реално “случване” чрез материалните средства, които предоставя. Да правилно съм разбрал - ОП е нещо като хамелеон, който в зависимост от гледната точка разкрива различните си страни - на цел, последващо действие (проект) и средство за финансиране, но в крайна сметка е всичко това едновременно.
Строго отличителен белег на Оперативните програми е времевата рамка, в която се разполагат. Процесът по реализиране на дейности и проекти по тези стратегически документи е ограничен в определен период от време. Оперативните програми за периода от 1 януари 2014 г. до 31 декември 2020 г. (това е новият програмен период), съфинансирани от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР), Европейския социален фонд (ЕСФ), Кохезионния фонд (КФ) и от Европейския фонд за морско дело и рибарство (ЕФМДР) на Европейския съюз са:
NB! Аз лично мога да бъда бенефициер само за целите на Програма за морско дело и рибарство и Програма за развитие на селските райони. По останалите програми бенефициери могат да бъдат юридически лица - търговски дружества, сдружения и др. Зад популярното и често споменавано понятие “бенефициер” (няма как да не сте забелязали табелата с информация, надничаща от площадката пред блока ви, която е финансираната от ЕС) следва да разбираме:
Оперативните програми се съфинансират от Европейските структурни и инвестиционни фондове ((Европейски фонд за регионално развитие (ЕФРР), Европейски социален фонд (ЕСФ), Кохезионен фонд, Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и Европейски фонд за морско дело и рибарство (ЕФМДР)) в съответствие със споразумението за партньорство. Подкрепата е под формата на:
Важно е да се отбележи, че ОП няма да финансира на сто процента одобрения проект, а се изисква и самоучастие от моя страна. Или както би казал Бай Ганьо в подобна ситуация : “ Пари не иска я!....само пари да не иска, само да не се косва до нашия джеб, до нашите интереси.” Да, ама не съвсем. В контекста на българските нрави и привички или по - скоро напук на тях: извадете парите скътани под дюшека за черни дни и инвестирайте в собствената си идея, за да ви последват и подкрепят и “европейците”.
Кодът “Българска институционална рамка” следва да се чете:
Съгласно европейското законодателство всяка държава - членка следва да определи в съответствие с националното си законодателство публичен орган/организация или частна организация, която да изпълнява функциите на
1. Централно координационно звено. Съгласно българското законодателство този орган отговаря за разработването на необходимата нормативна уредба, методологии и указания, подпомагане работата на Съвета за координация при управление на средствата на ЕС и Комитета за наблюдение на Споразумение за партньорство, координационен механизъм за информация и публичност, общо наблюдение на изпълнението на програмите, организиране на работни групи и срещи.
2. Управляващ орган. Управляващият орган:
- Отговаря за управлението на ОП като:предоставя информация на мониторингов комитет относно напредъка на оперативната програма в постигането на нейните цели, финансови данни и данни за показателите и етапните цели;съставя и след одобрение от мониторинговия комитет изпраща до Комисията годишни доклади и окончателен доклад за изпълнението;предоставя на междинните звена и на бенефициерите информация от значение съответно за изпълнението на техните задачи и за изпълнението на проектите;създава система за записване и съхраняване в компютризирана форма на данни за всяка операция, необходими за мониторинга, оценката, финансовото управление, проверката и одита, включително данни за отделните участници в проектите, когато е приложимо.
- Изготвя и след като бъдат одобрени прилага подходящите процедури и критерии за подбор на проекти, дейности и договори.
- Осъществява финансово управление и контрол на ОП.
3. Сертифициращ орган. Отговаря предимно за:изготвянето и изпращането до Комисията на заявления за плащане;съставянето на отчетите;удостоверяването на пълнотата, точността и достоверността на отчетите;осигуряване на наличието на система за записване и съхранение в компютризирана форма на счетоводните записи за всеки проект.
4. Одитиращ орган.
5. Министър по управление на средствата от ЕС. Настоящето правителство е определило правомощията на този орган да се изпълняват от Заместник министър-председател по европейските фондове;
6. Комитет за наблюдение на Споразумението за партньорство и за наблюдение на отделните програми.
Функциите на управляващи органи на отделни ОП се изпълняват от различни институции.
Термини с европейски привкус за любознателните:
Европейска документална рамка - документи или синия фон, който предхожда и въз основа, на който се материализират звездите от знамето на ЕС - оперативните програми.
Стратегия на Съюза за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж са целите и задачите, определени от институциите на ЕС, които направляват действията на държавите-членки, насочени към развитие.
С Общата стратегическа рамка държавата определя кои измежду тематичните цели (определени от ЕС) ще застъпи като свои цели на политика за развитие и избира приоритетите, които да бъдат съфинансирани от структурни и инвестиционни фондове на ЕС. ОСР улеснява подготовката на споразумението за партньорство и оперативните програми.
Споразумението за партньорство - документ, изготвен от държава-членка и одобрен от Комисията след оценка и диалог с нея. С него държавата се обосновава относно необходимостта и избора си на цели и приоритети на базата на задълбочени анализи ( които обхващат потребностите за развитие и възможностите за растеж). Но по- същественото е, че със Споразумението се набелязват и конкретните резултати, които ще се преследват.
Това е една йерархическа структура, при която на всяко разширение от геометричната фигура съответства документ, който съдържа в себе си целите и задачите на Стратегия на Съюза (върха), но освен това добавя и детайли, които доразвиват стратегията за развитие под формата на конкретни мерки или дейности.
Мониторингов комитет - прави преглед на изпълнението на програмата и на напредъка в посока на постигането на нейните цели. Съставът на мониторинговия комитет се определя от държавата-членка.
Операция - проект, договор, действие или група проекти, избрани от управляващите органи на съответните програми или на тяхна отговорност, които допринасят за целите на избраните приоритети.
[toggles][toggle title="Източници"]
§ Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12. 2013 година за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета (Регламент (ЕС) № 1303/2013):
чл. 2, ал. 1 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 - легално определение за Стратегия на Съюза за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж;
чл. 2, ал. 2 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 - легално определение за Обща стратегическа рамка;
чл. 2, ал. 9 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 - легално определение за операция;
чл. 2, ал. 10 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 - легално определение за бенефициер;
чл.2, ал.16 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 - легално определение за публичноправна ораганизация;
чл. 2, ал. 20 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 - легално определение за Споразумение за партньорство;
чл. 9 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно тематичните цели на ЕС;
чл. 10 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно Обща стратегическа рамка;
чл. 11 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно съдържание на Обща стратегическа рамка;
чл. 15 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно съдържание на Споразумение за партньорство;
чл. 26, ал. 2 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно изготвяне на ОП;
чл. 27 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно съдържание на ОП;
чл. 29, ал.1 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно приемане на ОП;
чл. 48 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно Мониторингов комитет;
чл. 49 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно функции на Мониторинговия комитет;
чл. 66 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - форми на подкрепа;
чл. 72 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно система на управление;
чл. 73 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - относно система на управление;
чл. 123 Регламент(ЕС) № 1303/2013 - относно определяне органи за управление и контрол;
чл. 125 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - функции на управляващия орган;
чл. 126 Регламент (ЕС) № 1303/2013 - функции на сертифициращия орган.
§ Постановление № 119 от 20 май 2014 година за приемане на национални правила за допустимост на разходите по ОП, съфинансирани от ЕФРР, ЕСФ, КФЕС и от ЕФМДР, за финансовата рамка 2014-2020 Г. на МС (ПМС № 119/2014).
Проект на Споразумение за партньорство на РБ, очертаващо помощта от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020 г.
[/toggle][/toggles]
Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:
Мирослава
Шопова
27.6.2017