Чувал съм, че за осъществяването на контрол върху държавния бюджет в България има специализиран орган – така наречената Сметна палата. С какво всъщност се занимава Сметната палата и какви са нейните правомощия?
Сметна палата е независим държавен орган, който осъществява контрол върху публичния сектор в България, чрез одитна функция върху изпълнението на държавния бюджет. Тоест, Сметната палата следи дали всички операции, свързани с разходването на държавни средства, са законосъобразни.
Какво точно проверява Сметната палата?
Сметната палата контролира:
- държавния бюджет;
- бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО); Това са осигурителните вноски, които трябва да внасям, когато упражнявам трудова дейност, с които покривам определени социални рискове, като например: фонд “Общо заболяване и майчинство”, “Безработица”, “Пенсии” и други.
- бюджета на Националната здравноосигурителна каса;
- бюджетите на общините;
- други бюджети, приемани от Народното събрание. Това са например бюджетите на читалищата.
Интересно е да зная, че Сметната палата одитира и:
- бюджетните разходи на Българската народна банка, и самостоятелните бюджети на БАН, държавните висши училища и др.;
- бюджетните средства, предоставяни на лица, които извършват стопанска дейност;
- средствата от фондове и програми на Европейския съюз, включително управлението им от съответните органи и крайните ползватели на средствата. Тоест, ако имам фирма и получавам субсидии по Европейски програми, то компетентния орган, който трябва да ме провери е Сметната палата.
Сметната палата извършва одити и на:
- държавните предприятия;
- търговските дружества (фирми) с 50 и над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала. Тоест в една фирма, ако държавата е собственик на над 50 % от капитала, дружеството ще се одитира също от Сметната палата.
- юридическите лица, които имат задължения, гарантирани от държавата, или задължения, гарантирани с държавно и/или общинско имущество.
Кои са основните задачи на Сметната палата?
Сметната палата упражнява контрол върху финансовите отчети на бюджетните организации и управлението на публичните средства (държавните финансови средства). Финансовият отчет съдържа информация за финансовото състояние и резултати на моята фирма за определен период време.
Важно! Сметната палата трябва да предоставя информация за своята дейност и да се отчита пред Народното събрание.
Кои са принципите на Сметната палата?
Сметната палата осъществява своите функции въз основа на важни принципи, които са:
- Независимост – Сметната палата е независима при осъщестяване на своята дейност и при изпълнението на своите контролни функции се подчинява само на закона.
- Обективност и безпристрастност в установяването на фактите и обстоятелствата.
- Професионализъм, почтеност и добросъвестност са принципите, коитоподкрепят идеите за надеждността и предсказуемостта на Сметната палата.
- Публичност, прозрачност, последователност и предвидимост. Това означава обществото да има открит достъп до информация, касаеща дейността на Сметната палата.
- Доверие, сътрудничество и конструктивност гарантират, че Сметната палата успешно постига целите и упражнява своите функци.
Каква е структурата на Сметната палата?
Сметната палата е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище град София. Състии се от 11 души – 1 председател и 10 членове, които се избират от Народното събрание. Председателят и членовете на Сметната палата се избират за срок 9 години, като председателят не може да бъде преизбиран
Органите на Сметната палата са директорите на териториалните поделения, ръководителите на сектори, одиторите и стажант-одиторите. Служителите на Сметната палата са главният секретар и служителите от администрацията.
Конституция на Република България (КРБ): Чл. 91, ал. 1 – относно Сметна палата. Закон за Сметната палата (ЗСП): чл. 1, ал. 2 – относно независимоста на СП; чл. 2 – относно надеждност и достоверност на финансовите отчети на бюджетните организации и управлението на публичните средства; чл. 4 – относно принципи на СП; чл. 5, ал. 1, т. 1 – относно финансови одити; чл. 5, ал. 1, т. 2 – относно одити за съответствие; чл. 5, ал. 1, т. 3 – относно одити на изпълнението; чл. 5, ал. 1, т. 4 – относно специфични одити; чл. 6, ал. 1, т. 1 – относно държавния бюджет; чл. 6, ал. 1, т. 2 – относно бюджета на държавното обществено осигуряване; чл. 6, ал. 1, т. 3 – относно бюджета на Националната здравноосигурителна каса; чл. 6, ал. 1, т. 4 – относно бюджетите на общините; чл. 6, ал. 1, т. 5 – относно други бюджети, приемани от Народното събрание; чл. 6, ал. 2, т. 1 – относно бюджетите ма разпоредителите с бюджет на обектите, попадащи в обхвата на одитната й дейност чл. 6, ал. 2, т. 2 – самостоятелните бюджети на БАН, държавните висши училища, БНТ, БНР и други автономни бюджети; чл. 6, ал. 2, т. 3 – бюджетните и извънбюджетните средства, предоставяни на лица, осъществяващи стопанска или нестопанска дейност; чл. 6, ал. 2, т. 4 – средствата от фондове и програми на Европейския съюз, включително управлението им от съответните органи и крайните ползватели на средствата; чл. 6, ал. 2, т. 5 – бюджетните разходи на Българската народна банка и тяхното управление; чл. 6, ал. 2, т. 6 – формирането на годишното превишение на приходите над разходите на Българската народна банка, дължимо към държавния бюджет, и други взаимоотношения на банката с държавния бюджет; чл. 6, ал. 2, т. 7 – възникването и управлението на държавния дълг, държавногарантирания дълг, общинския дълг и използването на дълговите инструменти; чл. 6, ал. 2, т. 8 – постъпленията от приватизация и концесии по съответните сметки, тяхното разпределяне и разходване; чл. 6, ал. 2, т. 9 – изпълнението на международни спогодби, договори, конвенции или други международни актове, когато това е предвидено в съответния международен акт или е възложено от оправомощен орган; чл. 6, ал. 2, т. 10 – други публични средства и дейности, когато това й е възложено със закон. чл. 6, ал. 3 – относно одит на дейността по изграждане и функциониране на системите за финансово управление и контрол в бюджетните организации; чл. 6, ал. 4 – относно одити на управлението и разпореждането с публични активи и пасиви. чл. 6, ал. 5 – относно изготвяне на доклади; чл. 6, ал. 6 – одит на сметките за чужди средства на бюджетните организации; чл. 10, ал. 1 – относно структура на Сметната палата; чл. 10, ал. 2 – относно структура на Сметната палата; чл. 10, ал. 4 – относно органи на Сметната палата; чл. 10, ал. 5 – относно служители на Сметната палата; чл. 11, ал. 1 – относно мандат на членовете на Сметната палата.