Какви са правата ми в ресторантa?

За обед с колегите си запазваме места в ресторанта до офиса. Всичко започна, когато веднъж резервирахме маса за 10 човека, но част от компанията не успя да дойде и седнахме 7. За незаетите места от заведението ни поискаха по 10 лева.

Могат ли да ми начислят такса “празен стол”?

Начисляването на подобни такси като "Празен стол" е лоша ресторантьорска практика и не съм длъжен да плащам нищо, ако не е упоменато в менюто! Ако ми поискат пари за това, мога да пусна сигнал до Комисията за защита на потребителите тук. Те ще разгледат случая и ако преценят могат да ги глобят за нелоялно търговско поведение. Ако си мисля, че съм запознат с всички “нови” такси на заведенията - жестоко греша. Освен такса “празен стол” не е изключено да се натъкна и на скандалната услуга като "такса нож". След като купя торта от сладкарница и поискам да ми отрежат едно парче за дегустация, се оказва, че има такса нож, която се заплаща допълнително. Ако пък си поръчам салата “капрезе” не е изключено да ми поискат такса "желание на клиента" за белене на доматите. Отделно мога да се натъкна на заведения, които да ми начислят “такса сервиз” в сметката, което ще рече, че ястието може да е 7 лв., а те да ми поискат още 3 лв. за сервиране. Такава практика е незаконна, понеже цените трябва да са крайни- с ДДС и всички други данъци и такси и услуги, които дължа.Тези нелоялни търговски практики са все още редки случаи в българските заведения, но все пак трябва да внимавам, когато си поръчвам, и задължително да гледам ценоразписа в менюто и дали точно това ми се представя в касовия бон.

Как стои въпросът с хигиената в заведението?

Ако пък таванът тече или има мухъл, мога да сигнализирам на Българска агенция по безопасност на храните тук . Ресторантът задължително трябва да е във вид, който отговаря на хигиенните и ветеринарно-санитарните изисквания. Освен това, вече знам и че ползването на тоалетна е напълно безплатно за клиенти на заведението!

Може ли едно меню, моля?

Интересно е да знам, че менюто на заведението трябва да ми бъде предоставено преди да поръчам храна, както и когато ми донесат сметката. Това означава, че не е нужно да го искам, те трябва сами да ми го дадат! Трябва да е написано задължително на български език и по желание на някой чужд, без значение, че ресторантът е на 5 км. от границата с Гърция. Освен това, в него трябва да са посочени данни за съдържащите се в ястията алергени. Алергените са вещества или продукти, които могат да причинят алергия или непоносимост. Такива са пшеница, ръж, ечемик, яйца, соя, мляко и други (приложение 2). Така например, ако си поръчам омлет, задължително трябва да е написано, че ястието съдържа яйца. Без значение от моята националност, обявените цени в менюто важат завсички! Не може едно ястие за българин да е 5 лв., а същото за чужденец - 10 лв.

Мога ли да си поръчам вечерята?

И така, идва ред и на най-важното - храната. След като ми сервират основното ястие установявам, че грамажът драстично се различава от този, който е обявен в менюто. Естественно съм недоволен и мога да подам сигнал до Комисията за защита на потребителите. Такъв сигнал мога да подам и когато изобщо липсва грамаж на ястията в менюто. За това нарушение ресторантьорът може да бъде глобен с 500 до 2000лв.След като съм прочел Какво да направя, ако ми сервират храна със съмнително качество? ще знам какво да направя ако храната ми мирише странно или е развалена.Освен това, мога да се “оплача” в книгата за рекламации. Такъв регистър трябва да има навсякъде, където се предлагат стоки и услуги. Друго мое право е след като си поръчам сметката да получа касова бележка. Ако не ми издадат касов бон, мога да подам сигнал до Национална агенция за приходите тук или на телефон 0700 18 700.

За правата разбрах, а какви задължения имам като клиент?

Едно от нещата, които не трябва да забравя, е задължително да си платя сметката. Както вече знам, влизайки в заведението, заемаки място и поръчвайки храна, аз сключвам договор, по силата на който трябва да си получа поръчаната храна, а мое задължение е да платя сумата за нея.Освен това, както научих от Правата ми като НЕпушач!, все още важи забраната за тютюнопушенето, която влезе в сила на 1 юни 2012г., което означава, че е напълно забранено да пуша в заведения, дори ако други хора го правят! [toggles][toggle title=Източници]Закон за туризма (ЗТ):чл. 117 – относно задължението на ресторантьорите да съставят и предоставят ценоразпис на клиента;чл. 117, ал. 2 - относно задължение за предоставяне на меню преди и след поръчка.Закон за храните (ЗХ):чл. 12 - относно изискванията на обектите в които се извършва продажба или производство на храна.Закон за здравето (ЗЗдр.):чл. 56 и 56а – относно забраната за тютюнопушене.Закон за данък върху добавената стойност (ЗДДС): чл. 118, ал.1 – относно задължените лица, издаващи касови бележки.Закона за защита на потребителите (ЗЗП): чл. 27, ал.2 - относно задължението цените да са крайни, с включен ДДС и такси;чл. 122 и 127 - относно правото на рекламация на стоки и услуги.Приложение № 3 към чл. 17, ал. 1, т. 2 Раздел II Изисквания към обслужването в заведенията за хранене и развлечения – изискване 11.15 – относно безплатното ползване на тоалетна от клиенти в заведения за хранене и развлечения. [/toggle][/toggles]

Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:

Михаил

Георгиев

19.2.2018

Избрани от редакцията

Най-новите статии

Още от близо 1000 статии

Потърси правата си