Какво да направя, ако ми сервират храна със съмнително качество?

Сядам в крайморско заведение. Поглед към менюто. Куп страници с илюстровани обещания за пържена вкусотия. В тази жега се питам само едно - как да съм сигурен/а, че храната, която ми предлагат, е с необходимото качество? Къде и как да се оплача, ако недай си боже се окаже, че не е? Хрумва ми и друго. Хубаво, ще подам сигнал, но трябва ли да представя доказателства? Първо ми обяснете, после ще поръчам...

Кога похапването в даден ресторант спира да бъде безопасно?

Да седна или да не седна на заведение на плажа - това е въпросът. Ето, само някои сред най-често срещаните проблеми в гастрономията:

Контролирана сигурност преди да отида на заведение

Вълнува ме преди всичко как да съм сигурен/а, че качеството на храната, която ми предлагат в заведението, е гарантирано. Изключително удобна и полезна е платформата, създанена от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). В нея откривам “море от информация”. Първоначално виждам разделение на сектори:

Интересуват ме например заведенията във Варна. Кликвам върху изтеглянето на последващия файл и след кратко скролване, мога да се убедя в следните фактори:

Подаване на сигнал до Агенция по безопасност на храните

БАБХ е и органът, който контролира стандартите за качеството при храните. Процедурата за подаване на сигнал, оказва се, не е сложна. Щом се усъмня в качеството на храната, която съм поръчал/а или закупил/а, бих могъл/а да подам сигнал чрез:

Кога сигналът ми няма да бъде разгледан?

Аз искам сигналът ми да бъде разгледан, а мотивираната ми жалба - удовлетворена. За да бъде това възможно, не забравям, че:

Важно! Ако не съм съвсем сигурен/а дали именно БАБХ е компетентният за случая контролен орган, не се колебая да потърся неин представител. В случай че сигналът ми не е “на правилното място”, от Агенцията се ангажират да ме насочат към съответното звено или институция за по-бързото решаване на проблема.

Как и къде мога да разбера резултатите след подадения сигнал?

Какви са глобите за нарушителите?

Ето, колко би струвала на заведението “хапката” опасна храна:

[toggles][toggle title=Източници]Закон за храните (ЗХ):чл. 27, ал. 5 - относно таксата за извършване на проверка по сигнали и жалби; чл. 36в, ал. 1 - относно видовете такси и тяхното събиране; чл. 42; 46; 47, ал. 1 - относно глобите за нарушителите след направена проверка. Тарифа за таксите по Закона за Българската агенция по безопасност на храните:чл. 48, т. 1 - относно таксата за извършване на проверка по сигнали и жалби. Официален уебсайт на Българска Агенция по безопасност на храните[/toggle][/toggles]

Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:

Петилина

Петрова

30.10.2017

Избрани от редакцията

Най-новите статии

Още от близо 1000 статии

Потърси правата си