Сядам в крайморско заведение. Поглед към менюто. Куп страници с илюстровани обещания за пържена вкусотия. В тази жега се питам само едно – как да съм сигурен/а, че храната, която ми предлагат, е с необходимото качество? Къде и как да се оплача, ако недай си боже се окаже, че не е? Хрумва ми и друго. Хубаво, ще подам сигнал, но трябва ли да представя доказателства? Първо ми обяснете, после ще поръчам…

Кога похапването в даден ресторант спира да бъде безопасно?

Да седна или да не седна на заведение на плажа – това е въпросът. Ето, само някои сред най-често срещаните проблеми в гастрономията:

  • с хранителните продукти (като например изтекъл срок на годност; негодни за консумация продукти; нерегламентирана продажба; неправилно съхранение; грешно или невярно етикетиране);
  • лоша хигиена в обекта за обществено хранене;
  • липса на хуманно отношение към животните в обекта. 

Контролирана сигурност преди да отида на заведение 

Вълнува ме преди всичко как да съм сигурен/а, че качеството на храната, която ми предлагат в заведението, е гарантирано. Изключително удобна и полезна е платформата, създанена от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). В нея откривам “море от информация”. Първоначално виждам разделение на сектори:

  • “Търговски обекти”;
  • “Обекти за обществено хранене”;
  • и такива със специфични изисквания. 

Интересуват ме например заведенията във Варна. Кликвам върху изтеглянето на последващия  файл и след кратко скролване, мога да се убедя в следните фактори:

  • Обектът е част от националния регистър за контрол на храните. (Сред данните е посочен и валиден регистрационен номер!)
  • Мога да прочета и групите храни, които се предлагат в обекта. (Така предварително съм наясно, кое от предвиденото за консумация, според менюто, е минало успешно проверка. Само тогава неговата продажба е регламентирана.

Подаване на сигнал до Агенция по безопасност на храните   

БАБХ е и органът, който контролира стандартите за качеството при храните. Процедурата за подаване на сигнал, оказва се, не е сложна.  Щом се усъмня в качеството на храната, която съм поръчал/а или закупил/а, бих могъл/а да подам сигнал чрез:

  • онлайн платформа: за целта попълвам следната форма.
  • Мога да прикача до три снимки, които да докажат лошото качество на продукта или липсата на хигиенни норми в обекта.
  • В графата съдържание на сигнала трябва да бъда максимално точен/а и ясен/а. Необходимо е да посоча кой е обектът, от който съм закупил/а стоката; производителя; срока на годност/партидата.
  • С цел по-бързото разрешаване на проблема, мога да прикача снимка на касов бон или етикет на стоката.
  • Изпращане! 
  • позвъняване на горещ телефон: 0700 122 99. Операторите са на линия без прекъсване! Ето каква е информацията, която трябва да предоставя: 
  • име и фамилия;
  • област и населено място;
  • контакти за обратна връзка – телефон, адрес, ако е възможно и e-mail;
  • точно описание на проблема: детайли около вида на храната; обекта, в който съм я закупил/а или поръчал/а; срок на годност/партиден номер; производител;
  • в случай че разполагам с касов бон или етикет – потвърждавам и това.  

Кога сигналът ми няма да бъде разгледан?  

Аз искам сигналът ми да бъде разгледан, а мотивираната ми жалба – удовлетворена. За да бъде това възможно, не забравям, че:

  • Анонимни сигнали, отнасящи се до нарушения, не се разглеждат!
  • Същото важи и за подадените сигнали за нарушения, извършени преди повече от две години
  • Цените на продуктите, както и качествените им характеристики, които са свързани с индивидуалните ми очаквания на потребител, не са предмет на контрол от страна на Агенцията! (Т.е. дори и сьомгата според мен да е препържена, което да не личи по надутата сметка, която получавам, моят сигнал няма да бъде уважен.)

Важно! Ако не съм съвсем сигурен/а дали именно БАБХ е компетентният за случая контролен орган, не се колебая да потърся неин представител. В случай че сигналът ми не е “на правилното място”, от Агенцията се ангажират да ме насочат към съответното звено или институция за по-бързото решаване на проблема. 

Как и къде мога да разбера резултатите след подадения сигнал?

  • Проверка на сигнала си мога лесно и периодично да правя на сайта на Агенцията. Тук въвеждам входящия номер, който съм получил/а при потвърждението на сигнала си.
  • Експертите на БАБХ ще се свържат с мен допълнително, за да ме уведомят за окончателните резултати от извършената проверка по подадения сигнал. 

Какви са глобите за нарушителите?

Ето, колко би струвала на заведението “хапката” опасна храна:

  • За извършване на проверка по сигнали и жалби на граждани в случай на несъответствие 15 лв за служител/на час. 
  • За въпрепятстване извършването на официален контрол в обекта – глоба от 500 до 1000 лв., при повторно извършване – от 1000 до 1500 лв. 
  • от 1500 до 2000 лв. за този, който произвежда или търгува с храни в нерегистриран обект, а при повторно нарушение – от 2000 до 4500 лв.
  • Който не изпълни предписание на компетентните служители и не подлежи на по-тежко наказание, ще трябва да се лиши с от 250 до 500 лв, а в случай че е едноличен търговец (ЕТ) – с имуществена санкция от 500 до 1500лв. Повторно нарушение ще да бъде санкционирано в двукратен размер.

  • Източници

    Закон за храните (ЗХ):

    чл. 27, ал. 5 – относно таксата за извършване на проверка по сигнали и жалби;

    чл. 36в, ал. 1 – относно видовете такси и тяхното събиране;

    чл. 42; 46; 47, ал. 1 – относно глобите за нарушителите след направена проверка.

    Тарифа за таксите по Закона за Българската агенция по безопасност на храните:

    чл. 48, т. 1 – относно таксата за извършване на проверка по сигнали и жалби.  

    Официален уебсайт на Българска Агенция по безопасност на храните