Сядам в крайморско заведение. Поглед към менюто. Куп страници с илюстровани обещания за пържена вкусотия. В тази жега се питам само едно - как да съм сигурен/а, че храната, която ми предлагат, е с необходимото качество? Къде и как да се оплача, ако недай си боже се окаже, че не е? Хрумва ми и друго. Хубаво, ще подам сигнал, но трябва ли да представя доказателства? Първо ми обяснете, после ще поръчам...
Кога похапването в даден ресторант спира да бъде безопасно?
Да седна или да не седна на заведение на плажа - това е въпросът. Ето, само някои сред най-често срещаните проблеми в гастрономията:
- с хранителните продукти (като например изтекъл срок на годност; негодни за консумация продукти; нерегламентирана продажба; неправилно съхранение; грешно или невярно етикетиране);
- лоша хигиена в обекта за обществено хранене;
- липса на хуманно отношение към животните в обекта.
Контролирана сигурност преди да отида на заведение
Вълнува ме преди всичко как да съм сигурен/а, че качеството на храната, която ми предлагат в заведението, е гарантирано. Изключително удобна и полезна е платформата, създанена от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). В нея откривам “море от информация”. Първоначално виждам разделение на сектори:
- “Търговски обекти”;
- “Обекти за обществено хранене”;
- и такива със специфични изисквания.
Интересуват ме например заведенията във Варна. Кликвам върху изтеглянето на последващия файл и след кратко скролване, мога да се убедя в следните фактори:
- Обектът е част от националния регистър за контрол на храните. (Сред данните е посочен и валиден регистрационен номер!)
- Мога да прочета и групите храни, които се предлагат в обекта. (Така предварително съм наясно, кое от предвиденото за консумация, според менюто, е минало успешно проверка. Само тогава неговата продажба е регламентирана.)
Подаване на сигнал до Агенция по безопасност на храните
БАБХ е и органът, който контролира стандартите за качеството при храните. Процедурата за подаване на сигнал, оказва се, не е сложна. Щом се усъмня в качеството на храната, която съм поръчал/а или закупил/а, бих могъл/а да подам сигнал чрез:
- онлайн платформа: за целта попълвам следната форма.
- Мога да прикача до три снимки, които да докажат лошото качество на продукта или липсата на хигиенни норми в обекта.
- В графата съдържание на сигнала трябва да бъда максимално точен/а и ясен/а. Необходимо е да посоча кой е обектът, от който съм закупил/а стоката; производителя; срока на годност/партидата.
- С цел по-бързото разрешаване на проблема, мога да прикача снимка на касов бон или етикет на стоката.
- Изпращане!
- позвъняване на горещ телефон: 0700 122 99. Операторите са на линия без прекъсване! Ето каква е информацията, която трябва да предоставя:
- име и фамилия;
- област и населено място;
- контакти за обратна връзка - телефон, адрес, ако е възможно и e-mail;
- точно описание на проблема: детайли около вида на храната; обекта, в който съм я закупил/а или поръчал/а; срок на годност/партиден номер; производител;
- в случай че разполагам с касов бон или етикет - потвърждавам и това.
Кога сигналът ми няма да бъде разгледан?
Аз искам сигналът ми да бъде разгледан, а мотивираната ми жалба - удовлетворена. За да бъде това възможно, не забравям, че:
- Анонимни сигнали, отнасящи се до нарушения, не се разглеждат!
- Същото важи и за подадените сигнали за нарушения, извършени преди повече от две години.
- Цените на продуктите, както и качествените им характеристики, които са свързани с индивидуалните ми очаквания на потребител, не са предмет на контрол от страна на Агенцията! (Т.е. дори и сьомгата според мен да е препържена, което да не личи по надутата сметка, която получавам, моят сигнал няма да бъде уважен.)
Важно! Ако не съм съвсем сигурен/а дали именно БАБХ е компетентният за случая контролен орган, не се колебая да потърся неин представител. В случай че сигналът ми не е “на правилното място”, от Агенцията се ангажират да ме насочат към съответното звено или институция за по-бързото решаване на проблема.
Как и къде мога да разбера резултатите след подадения сигнал?
- Проверка на сигнала си мога лесно и периодично да правя на сайта на Агенцията. Тук въвеждам входящия номер, който съм получил/а при потвърждението на сигнала си.
- Експертите на БАБХ ще се свържат с мен допълнително, за да ме уведомят за окончателните резултати от извършената проверка по подадения сигнал.
Какви са глобите за нарушителите?
Ето, колко би струвала на заведението “хапката” опасна храна:
- За извършване на проверка по сигнали и жалби на граждани в случай на несъответствие 15 лв за служител/на час.
- За въпрепятстване извършването на официален контрол в обекта - глоба от 500 до 1000 лв., при повторно извършване - от 1000 до 1500 лв.
- от 1500 до 2000 лв. за този, който произвежда или търгува с храни в нерегистриран обект, а при повторно нарушение - от 2000 до 4500 лв.
- Който не изпълни предписание на компетентните служители и не подлежи на по-тежко наказание, ще трябва да се лиши с от 250 до 500 лв, а в случай че е едноличен търговец (ЕТ) - с имуществена санкция от 500 до 1500лв. Повторно нарушение ще да бъде санкционирано в двукратен размер.
[toggles][toggle title=Източници]Закон за храните (ЗХ):чл. 27, ал. 5 - относно таксата за извършване на проверка по сигнали и жалби; чл. 36в, ал. 1 - относно видовете такси и тяхното събиране; чл. 42; 46; 47, ал. 1 - относно глобите за нарушителите след направена проверка. Тарифа за таксите по Закона за Българската агенция по безопасност на храните:чл. 48, т. 1 - относно таксата за извършване на проверка по сигнали и жалби. Официален уебсайт на Българска Агенция по безопасност на храните[/toggle][/toggles]