Започнах бизнес, като си мислех, че всичко ще върви гладко. Оказа се, че конкурентите са готови на всичко, за да привлекат нови клиенти. Един ден забелязах, че моите продажби намаляват и започнах да разпитвам защо. Редовен клиент ми каза, че мой конкурент рекламира стоките си, като ги сравнява с моите, твърдейки, че неговите са по-качествени и по-евтини. Това очевидно кара потребителите да се насочат към него, вместо към мен. Така аз се сблъсках за пръв път със сравнителната реклама.
Рекламата е сравнителна, когато от нея потребителите могат лесно да разберат с коя услуга на конкурент се прави сравнение. Така например, ако някой сайт на правна тематика се рекламира,като заявява, че е по-добър от останалите, които предоставят правна информация, то това няма да е сравнителна реклама, тъй като не могат да се идентифицират конкретни конкуренти. Ако обаче посоченият сайт рекламира, че съдържанието в него е по-точно и ясно от съдържанието в pravatami.bg, то това вече е сравнителна реклама. Не е нужно конкурентът да се посочва точно в рекламата. Достатъчно е да става ясно, кой е той. В тази връзка конкурентният сайт може да включи в рекламата си и изказване, че е по-добър от сайтовете, които разкодират правата на гражданите на разбираем език. Това изказване е достатъчно, за да създаде у потребителите впечатление, че става въпрос за pravatami.bg.
Всеки мой конкурент може да използва сравнителна реклама, за да привлече интерес към него или към предлаганите от него стоки или услуги. За целта, обаче, рекламата трябва да отговаря на следните изисквания едновременно:
Ако рекламата на конкурента ми не нарушава някое от условията, то ще е най-добре да се замисля за някаква моя реклама, че да си върна клиентите. Но ако не отговаря на някое от осемте условия, то аз мога да реагирам по няколко начина. Първо, мога да поискам от Комисията за защита на конкуренцията да забрани разпространението на рекламата. Ако рекламата вече е пусната в обращение, аз мога да искам да бъде спряна докато КЗК реши спора. Ако КЗК прецени, че рекламата противоречи на закона, може да задължи рекламодателя да провъзгласи решението на Комисията. А за претърпените вреди, които са пряка и непосредствена последица от забранената сравнителна реклама, мога да искам обезщетение от моя конкурент.Вече имам възможност да искам и обезщетение в пълен размер, което обхваща претърпяната загуба и пропуснатите ползи заедно с дължимата законна лихва и което ще ме постави в положението, в което бих се намирал, ако не е било извършено нарушение. Актуализира: Милена Горанова[toggles][toggle title=Източници] Закон за защита на конкуренцията (ЗЗК):чл. 13, ал. 2, т. 2 - относно предназначението на глобите и имуществените санкции;чл. 32 - относно забраната за неразрешена сравнителна реклама;чл. 34 - относно изискванията, на които трябва да отговаря сравнителната реклама, за да бъде разрешена;чл. 97 - относно временните мерки;чл. 98, ал. 1 - относно решението на КЗК за установяване на извършено или, че не е извършено нарушение;чл. 98, ал. 2 - относно правомощието на КЗК да разпореди провъзгласяване на разпространената реклама като незаконна;чл. 105 и чл. 106 - относно исковете за обезщетение;пар. 1, т. 11 - относно определението за реклама. Закон за задълженията и договорите (ЗЗД):чл. 45 - относно общото задължение за поправяне на вреди.[/toggle][/toggles]
Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:
Людмил
Иванов
8.3.2018