Докато се разхождах по улицата, неочаквано се натъкнах на неправилно паркирана кола. Какво мога да направя в този случай? Възможно ли е да подам сигнал до КАТ? Безопасно ли ще е за мен?
Какво е необходимо да знам, преди да подам сигнал до КАТ?
Контрол на автомобилния транспорт – с други думи – пътна полиция. Службата е подчинена на Министерството на вътрешните работи и основната й функция е да контролира движението на автомобилите по пътищата.
Полицейските органи могат да събират информация с моя помощ, обаче решението за доброволно сътрудничество принадлежи изцяло на мен.
Как мога да подам сигнал до КАТ?
- Един от начините да подам сигнал до КАТ е чрез телефонно обаждане до специален номер за спешни повиквания 112. В случая обаждането ще е с адресат служба “Национална полиция. Тъй като е голяма вероятността да не съм запознат към коя служба да се обърна, имам право на обаждане до 112 със цел информация, което не се счита за злоумишлено.
- Друг начин да подам сигнал до КАТ е по електронен път. Възможно е това да стане чрез електронно писмо на адреси: 112-rc-sofia@mvr.bg, (Регионален център 112); pr.press112@mvr.bg (Пресцентър МВР).
- Възможно е да подам електронен сигнал и чрез специално мобилно приложение.
Какви са условията за подаване на сигнал?
Какво трябва да знам, ако искам да подам сигнал по телефон 112?
- Не може да ми бъде отказан достъп до него
- Мога да се обадя и за да съобщя за пътно нарушение – например неправилно паркирана кола. Информацията, която трябва да предоставя на център 112 в случая, включва моите имена, телефон за връзка, точен адрес, ориентир за мястото на нарушението, както и дали то представлява опасност за населението.
- Набирането на телефонния номер 112 е безплатно, включително и за уличните телефонни кабини.
Какво трябва да знам при подаване на сигнал чрез електронна поща?
- Мога да подам сигнал с предложение за действия до КАТ чрез електронна поща. Хубаво е да знам, че за нарушения и престъпления, които не са свързани пряко с участниците в движението по пътищата, КАТ могат да препратят сигнала ми към съответната служба.
- КАТ са длъжни да ме информират за съдържанието на сигнала.
- Анонимни сигнали НЕ СЕ разглеждат. При изясняване на случая КАТ може да изиска сведения и документи, но не и ако предоставянето им накърнява достойнството ми или представлява опасност за мен.
- До два месеца, ако не предадат случая на по – горестоящ орган, КАТ трябва да излязат с решение. Междувременно те са длъжни да ме държат в течение за това, което вършат. Решението по моя сигнал ми се съобщава писмено в едноседмичен срок от постановяването му.
- Случаят стига до съда и ме призовават като свидетел. Мой граждански дълг е да се явя. Ако обаче се опасявам, че свидетелстването може да ми навреди, имам право да се откажа. В този случай трябва да уведомя писмено съда, като в отказа си посочвам и мотивите.
Когато си играя с телефон 112 (шегувам се, заблуждавам), нося отговорност! (7.1. от Правилата). Глобата може да скочи и до 20 000 лв. Отговарям и за причинените на спешните служби вреди и загуби. Ако извърша повторно нарушение, глобите са в двоен размер.
Какво трябва да знам за мобилното приложение?
- То е създадено със цел да улесни гражданите при подаването на сигнали за пътни нарушения.Чрез него имам възможността по – бързо да изпратя информацията и доказателствата (снимки, видеозаписи) до МВР. Ето защо, ако съм хванал нарушител в движение (неправилно шофиране), мобилното приложение ще ми свърши по – добра работа.
- Условията за подаване на сигнал, както и подробностите около съдържанието са изложени на страницата.
Възможно ли е нарушителят да научи за мен?
Не, тъй като личните ми данни са защитени и достъп до тях имат единствено служителите на МВР и центровете за спешни повиквания 112.
Данните се регистрират в информационните фондове на центровете 112. След изтичане на срок от четири месеца данните се преместват, а ако до три години не бъдат използвани – биват унищожавани.
Ако изтече информация, нарушителят научи за мен и започне да ме заплашва, имам право да подам сигнал в полицията. Отделно, ако изтичането на данните е по вина на държавен служител, той отговаря заедно с държавата за причинените ми вреди и загуби.
Закон за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР): Чл. 10, т. 5 – относно сътрудничеството на органите на МВР с гражданите; чл. 13 – относно защитата на личните данни и доброволността на привличането на граждани; чл. 17а – относно достъпа на гражданите до комуникациите със службите за спешно реагиране; чл. 24 – относно изграждането на информационни фондове към МВР; чл. 30, т. 2, 5, 8 – относно работата на държавните служители; чл. 38 – относно Главна дирекция “Национална полиция”; чл.61, ал. 4 – относно дейността на МВР при пресичане на престъпни деяния. Устройствен правилник на Министерството на вътрешните работи (УП на МВР): Чл. 18, ал. 1, т. 4, 5, 9 – относно функциите на ОДМВР; чл. 18, ал. 1, т.2 – относно подчинението на ОДМВР на ГДМВР. Закон за Националната система за спешни повиквания с ЕЕН 112 (ЗНССПЕЕН): Чл. 7 – относно същността на центровете за спешни повиквания (Центрове 112); чл. 15, ал. 3 – относно електронния регистър на 12 като информационен фонд за МВР; чл. 16, ал. 2 и 3 – относно достъпа до данните в регистрите и сроковете, прилагани към тях; чл. 19 – относно информация за ОДМВР (Областни дирекции на МВР) и ГДМВР (Главни дирекции на МВР) като служби за спешно реагиране; чл. 27 – относно това как мога да се свържа със съответната служба; чл. 31 – относно забраната за служителите да разпространяват информация; чл. 38, ал. 1 – относно санкциите, налагани при недобросъвестно използване на телефонна линия 112; чл. 39 – относно двойния размер на санкциите, налагани при недобросъвестно използване на телефонна линия 112. Правилник за организацията и дейността на центровете за приемане на спешни повиквания към единен европейски номер за спешни повиквания 112 (Правилника): Чл. 7, ал.1 – относно съдържанието на изпращания до службите за спешно реагиране сигнал. Правила за дейността и организацията на Районните центрове 112 към обслужване на повикванията към ЕЕН 112 и взаимодействието им със службите за спешно реагиране при обслужване на инциденти (Правилата): 7.1. – относно злоумишлените повиквания и техните вариации; 7.2. , подт. 7.2.2. – относно незлоумишлените повиквания и техните вариации/ Относно правото на обаждане със цел информиране за гражданите. Закон за държавния служител (ЗДС): чл. 101 – относно имуществената отговорност, която ДС понасят при причинени вреди. и загуби на гражданите Административнопроцесуален кодекс (АПК): Чл. 107, ал. 1 и 3 – относно обхвата и предмета на предложенията/ сигналите; чл. 111 – относно формата на предложенията и сигналите; чл. 114 – относно условията и процедурите по изясняване на случай; чл. 121 – относно срока за постановяване на решение от съответния държавен орган; чл. 122, ал.1 – относно задължението на съответния орган зда ме информира за своите действия; чл.123, ал.1 – относно формата и сроковете за решението, което съответният държавен орган е длъжен да ми предостави. Гражданскопроцесуален кодекс (ГПК): Чл. 163, ал.1 – относно свидетелстването като граждански дълг за всеки гражданин; чл. 166, ал.2 – относно отказа от свидетелстване поради опасения на призования за свидетел от непосредствена вреда; чл. 167, ал.1 – относно писменото уведомление до съда в случай на желание за отказ от свидетелстване.