Пушач съм и забраната от 1 юни 2012 г. ме касае пряко и дълбоко.
Сега, след 1 юни 2012 г., ето къде МОГА да пуша:
Странно, но точно толкова дълъг е и списъкът на местата, където НЕ МОГА да пуша:
Допълнителните определения на Министерството на здравеопазването могат да бъдат оспорени по съдебен ред.
Ако наруша забраната, изнервен и опушен съвестен гражданин може моментално да се оплаче в Регионалната здравна инспекция (списък с дежурните телефони на Регионалните здравни инспекции по области мога да намеря тук). По отношение на тютюнопушенето по време на спортна проява на стадион, естествено, компетентен е и арменският поп.
Проверката се извършва от държавните здравни инспектори, които са оправомощени да съберат нужните им данни и да съставят акт за нарушението (могат да ми поискат личната карта - РЗИ е административен орган). Интересен факт в този ред на мисли е, че ако в моето заведение се провежда частно събитие, на което не допускам външни гости (да не е със свободен достъп, продажба на билети или публично оповестено), забраната за тютюнопушене важи, но държавните здравни инспектори не могат да влязат принудително в помещението без съдебно разрешение – тук важат правилата за претърсване на частно помещение. Иначе те имат свободен достъп до проверяваните обществени обекти.
Важно е да знам, че актът, който ще ми се състави има характер на констативен индивидуален административен акт – мога да впиша своите възражения на място, върху самия акт, или да направя това в тридневен срок (най-добре моментално да се посъветвам с адвокат, ако проблемът е сериозен). Трябва да обмисля добре дали са налични убедителни доказателства, че съм извършил нарушението и да използвам евентуалните доказателствени пробойни в своя полза. В случай, че последва наказателно постановление, мога да го обжалвам по съдебен ред в 7-дневен срок. Важно е да знам и че наличието на такъв констативен акт не се приема за неоспоримо и категорично доказателство за наличието на административно нарушение – в евентуален процес мога да искам събирането на допълнителни доказателства – ППВС (на този етап най-добре да се консултирам с адвокат).
Глобите, които могат да ме сполетят, са следните:
Поради тези впечатляващи суми, надали е приложима схемата с клубовете, черпещи “глоба фас” своите редовни клиенти. Не е приложим и вариантът, в който сервитьорка или управител поема вината на клиента-нарушител, освен ако не кажат, че цигарата е тяхна.
Така, макар и да съм недоволен пушач, аз съобразявам поведението си със закона, защото знам, че:
Вярно е, че някои европейски държави прилагат по-умерена стратегия в ограничаването на тютюнопушенето, но по-рестриктивният подход можеше да се очаква от законодателя към момента. А и все пак имахме две години гратисен период.
[toggles][toggle title="Източници"]
§ Закон за здравето (ЗЗ):
чл. 56 ЗЗ - относно забрана за тютюнопушене в закрити места;
чл. 56а ЗЗ - относно забрана за тютюнопушене в някои открити места;
чл. 218 ЗЗ - относно глобите при нарушаване на забраната за тютюнопушене;
§ Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН):
чл. 36 ЗАНН - относно акт за установяване на административно нарушения;
чл. 44 ЗАНН - относно възражението срещу акт за установяване на административно нарушение;
чл. 53 ЗАНН - отностно издаването на назакателно постановление;
чл. 59 ЗАНН - относно срока за обжалване на наказателно постановление;
§ Наредба № 36 от 2009 г. за условията и реда за упражняване на държавен здравен контрол:
чл. 5 от Нареба № 36 - относно правомощията на държавните здравни инспектори;
§ Закон за защита от дискриминация (ЗЗД)
[/toggle][/toggles]
Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:
Илина
Малцева
14.3.2018