Искам да си отворя обменно (чейндж) бюро. Но на какво трябва да обърна внимание и какви са стъпките за това? С две думи, първо трябва да съм на ясно, че обменното бюро е търговец, който извършва сделки с валутата, с която разполага. Т.е. приема определена сума пари в една валута и я връща на клиента обърната в друга, в зависимост от неговите предпочитания и това, дали е налична изисканата валута в бюрото.
Обменните бюра се регистрират в Националната агенция за приходите (НАП) – в Централно й управление на адрес: София 1000, бул. „Дондуков” № 52. Там се води публичен регистър на обменните бюра в страната.
Как мога да извършвам дейност като обменно бюро?
- Ако съм юридическо лице (АД, ООД, ЕООД, събирателно дружество), вписано като търговец в Търговския регистър с предмет на дейност – обмяна на валута.
- Ако съм физическо лице – търговец (ЕТ), както и член на управителни или контролни органи и съдружници във фирма. Не трябва да съм осъждан за умишлено престъпление и да съм бил член (съдружник) в дружество, обявено в несъстоятелност.
Какви документи са ми необходими за извършване на регистрацията?
1. Трябва да подавам писмено заявление по образец.
2. Към заявлението прилагам следните документи в оригинал или официално заверено копие от нотариус:
- Мога и със съдружници да си отворя обменно бюро, които да инвестират даден капитал в съвместната ни дейност. Ако те са лица – регистрирани в чужбина с представители в България, тогава се налага да приложа удостоверение, в което е посочено кой е истинският собственик на капитала. Такова се издава от съответния регистър в чужбина.
- Свидетелство за съдимост за мен като физическо лице.
- Декларации по образец от мен като физическо лице.
- Удостоверения, издадени от съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи, че в обменното бюро е изпълнило изискванията на Наредба № 7 от 1998г. за системите за физическа защита на строежите.
Важно! Ако попълня заявлението за вписване грешно или не приложа към него някой от изискуемите документи, ще получа писмено уведомяване в 7-дневен срок от подаването. След това съм длъжен в 7-дневен срок от получаване на съобщението да представя необходимия документ или да отстраня посочените нередности.
Вписването в публичния регистър на обменното бюро се извършва в 14-дневен срок от постъпването на всички необходими документи и след отстраняване на евентуалните нередности по тях.
Държавната такса за регистрация на обменно бюро, която трябва да платя, е в размер на 1000 лева.
След успешно вписване получавам „Удостоверение за вписване в регистъра на лицата, извършващи дейност като обменно бюро”.
Важно! Процедурата крие доста рискове и глоби. Ето защо най-добре е да възложа регистрацията на специалисти – мога да пусна запитване тук и да получа съдействие на добра цена.
Любопитно! На какво да обърна внимание за да не стана жертва на измама при обмен на валута?
- Разликата между валутните курсове “купува” и “продава”, с която работи едно обменно бюро и която следва да бъде посочена на видно място, не може да е по-голяма от 5% от курса, обявен от Българската народна банка.
- Използването на подвеждащи реклами и заблуждаването с различни курсове на табелите в и извън бюрата е незаконно.
Затова, когато извършвам сделка с валута, най-важното преди сключването й е да се уверя, че сумата, която ще получа, отговаря на това, което предварително съм договорил.
- Ако на бордерото сумата е различна от договорената, тогава мога да разваля сделката и да си върна парите обратно.
- Сделката обаче не може да бъде развалена, ако съм се подписал, при приемане на парите. В този случай дори и да подам сигнал до компетентните органи, намесата им не може да доведе до анулиране на обмяната.
Къде да подам сигнал за измама?
- До органите на МВР;
- или до Териториалната дирекция на Националната агенция по приходите.
Образци:
Заявление за вписване в публичния регистър на обменните бюра
Актуализира: Зюмра Исмаил
- Източници
§ НАРЕДБА № 4 ОТ 8 АВГУСТ 2003 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ВПИСВАНЕ В РЕГИСТЪРА И ИЗИСКВАНИЯТА КЪМ ДЕЙНОСТТА НА ОБМЕННИТЕ БЮРА (Наредба 4) :
чл. 2 от Наредба 4 – относно кой може да изпълнява дейност като обменно бюро ;
чл. 4 от Наредба 4 – относно какво е обменно бюро;
чл. 6, ал. 1 от Наредба 4 – относно регистрацията в НАП;
чл. 6, ал. 2 от Наредба 4 – относно заявление по образец;
чл. 6, ал. 3 от Наредба 4 – относно допълнителните документи за регистрация;
чл.8 ал.2 от Наредбба 4 – относно вписването в публичния регистър;
чл. 9 ал. 1 и ал. 2 от Наредба 4 – относно грешки в заявлението и представените документи;
чл. 11, ал.1 от Наредба 4 – относно удостоверението за успешно вписване.
§ Валутен закон (ВЗ):
чл. 3, ал. 4 – относно размера на държавната такса.
§ Тарифа № 12 за таксите, които се събират в системата на Министерството на финансите по закона за държавните такси:
чл. 5, ал. 1 – относно държавната такса.