Кога е безопасно в асансьора?

Клаустрофобията е една от най-разпространените фобии, особено при наличието на много хора в тясното пространство като асансьора. Липса на реална или илюзорна възможност да избягам, веднага щом аз пожелая това. Близостта на чужди за мен хора. Всичко това може не на шега да си поиграе със сетивата ми и да предизвика параноя в и без това оределия въздух...

Кога в асансьора е безопасно?

Експлоатацията на асансьор се счита за безопасна по смисъла на закона:

Ползватели и лица по поддръжката - двете страни в договора по сигурност в асансьора, който използвам.

Спрямо вида на сградата на преден план изниква въпросът - Кой е ползвател според буквата на закона?

От изключително значение за безопасността ми е дейността на лицата, които поддържат асансьорите, да бъде навременна. Но кои са тези лица? И каква е връзката им с мен?

Но колко често?

Важно! Първият периодичен технически преглед трябва да се извърши не по-късно от две години след датата на пускане на асансьора. Всяка следваща проверка е на всеки 12 месеца!

Кога законът налага спирането на даден асансьор поради неизправност?

Лицата, които поддържат асансьорите, имат абсолютното право да спрат от експлоатация всеки асансьор, без изключение, при наличие на някоя от следните неизправности.

Да, правилно разбирам! Освен табелката с допустимия максимален брой хора в асансьора, трябва да има и сигнализиране за претоварване или просто отказ на асансьора да бъде задвижен. Всяко друго “случайно стечение” на асансьорните обстоятелства не би било безопасно за мен и останалите ползватели. Следва другият кошмарен сценарий. Токът спира. А аз съм в капана на спрял асансьор. Запазвам спокойствие и се доверявам, че техническият преглед е свършил своята работа! В случай на прекъснато захранване всеки асансьор трябва да разполага с устройства, които да възпрепятстват евентуално свободно падане или неконтрулируемо движение. Задължение на етажната собственост е да информира регионалния отдел на Главна Дирекция “Инспекция за държавен технически надзор” (ГД “ИДТН”) за всяка авария и злополука, възникнала при експлоатацията на асансьора. Освен това е важно да запазя обстановката в кабината до пристигане на служителите такава, каквато е, в случай че това не създава допълнителна опасност от възникване на последващи аварии или нови злополуки. [toggles][toggle title=Източници]Закон за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП):чл. 32 - относно видовете съоръжения с повишена опасност;чл. 36, ал. 1 - относно договора между ползвателите на асансьор и лицата, извършващи техническа поддръжка и надзор;пар. 1, т. 9 - относно дефиниране на термина “ползвател”.Наредба за безопасната експлоатация и технически надзор на асансьори (НБЕТНА):чл. 7а - относно обстоятелствата, при които не се допуска експлоатацията на асансьор;чл. 9, ал. 1, т. 5 - относно денонощното техническо обслужване на асансьорите;чл. 9, ал. 2 - относно проверките за функционалност на асансьора;чл. 9, ал. 4 - относно пристигането на асансьорен техник в случай на авария;чл. 10 - относно задълженията за уведомяване на лицата, които поддържат асансьорите изправни; чл. 32 - относно уведомяването от страна на ползвателите в случай на инцидент или авария. Наредба за съществените изисквания и оценяване на съответствието на асансьорите и на предпазните устройства за асансьори (НСИОСАПУА):Приложение № 1 към чл. 7, т. 1, подт. 1.4.1 - относно задължението за сигнализиране за претоварване;Приложение № 1 към чл. 7, т. 3, подт. 3.2. - относно случая с прекъснато електрическо захранване.[/toggle][/toggles]

Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:

Петилина

Петрова

20.11.2017

Избрани от редакцията

Най-новите статии

Още от близо 1000 статии

Потърси правата си