С наближаването на поредните парламентарни избори не спирам да се чудя в действителност как се случва цялото това упражнение? Каква тежест има моя глас? Как точно се разпределя? Изобщо самото ми избирателно право на какви принципи се подчинява и какво трябва да знам преди да отида до урната?

В Конституцията е записано, че в България изборите, националните и местните референдуми се произвеждат въз основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване. Но какво действителност стои зад тези думички?

Правото на глас е общо, защото не подлежи на никакви ограничения или дискриминация. Всеки гражданин го притежава, независимо от своя пол, религия или етническа принадлежност. Поставените изисквания за упражняване на правото ми на глас, като например: навършена определена възраст или продължителност на уседналост в даден град, не са ограничения.

  • Изискването за навършена възраст е доказателство за достигната психична зрялост, която позволява трезва политическа преценка.
  • Изискването за уседналост доказва наличието на трайна връзка с даденото населено място, което удостовярява грижата ми  за неговото управление и гарантира, че вотът ми ще подкрепи народни представители, защитаващи именно местните интереси.

Правото на глас е равно, тъй като всеки подаден глас допринася поравно, еднакво за резултата. Всеки избирател има право на един глас, колкото всъщност имат и останалите. Същевременно всеки избирател може да гласува само веднъж на съответните избори, като гласът му има равна тежест с тези, подадени от останалите избиратели.

Правото на глас е пряко, защото аз, като избирател, гласувам лично, а не чрез представител. Освен това именно изборите са способът, чрез който се формира Народното събрание. В някои държави (например в САЩ) гражданите всъщност избират кой ще гласува на изборите, т.е. те са лишени от прякото гласуване за определени политически фигури (например президент), такова, каквото ние го познаваме.

И накрая, упражнявам правото ми на глас с тайно гласуване. По този начин се гарантира свободата ми да гласувам за онзи кандидат, който изразява персоналния ми политически интерес и моята воля ще бъде отчетена към изборния резултат. Тайното гласуване гарантира анонимността на вота, което значи, че изборът, който съм направил в бюлетината не може да бъде свързан с мен. Така съм защитен от всякакви евентуални репресии, породени от политически пристрастия. Освен това, самото гласуване се случва с бюлетина в изолирано място, след което бюлетината се пуска собственоръчно в отредената за целта кутия.

NB! Нямам право да изнасям изборната бюлетина извън помещението за гласуване.

А как точно се разпределя гласът ми на парламентарни избори?

При провеждане на избори за народни представители в България се използва пропорционална избирателна система. При нея 240-те депутатски мандата се разпределят между политическите сили в съответствие с получените от тях действителни гласове от цялата страна и чужбина на базата на математически модел. Територията на страната е разделена на 31 многомандатни избирателни райони и съобразно населението си всеки район излъчва предварително определен брой народни депутати (най-малко 4 от район). Независим кандидат също може да бъде издигнат и избран за народен представител, но само в един избирателен район. Неговият избор съгласно математическия метод зависи от получените гласове, общия брой гласували в района и броя на мандатите. След като се установи има ли заети места от независими кандидати, останалите места се разпределят между партиите и коалициите. Мандати в Народното събрание получава само политическа формация, която е получила поне 4% от всички действителни гласове в страната и чужбина. След като преброи всички действителните гласове, Централната избирателна комисия изчислява общия брой места в парламента, които всяка партия или коалиция получава на база националния вот. Следващата стъпка е разпределението на мандатите във всеки район между преминалите 4-процентовата бариера партии и заемането им от конкретни лица според подредбата на листите. На практика вотът ми има различна тежест в зависимост от избирателната активност в избирателния район и броя отредени мандати, но със сигурност е в полза на избраната от мен политическа сила.

С последния Изборен кодекс се въведе преференциалният вот, който ми дава възможност да подкрепя конкретен кандидат от моя избирателен район, без да се съобразявам с определеното му в изборната листа място. За целта след като отблежа (с X или V) квадратчето с номера на избраната от мен политическа формация, трябва да поставя и знак за предпочитание ( X или V) върху кръгчето с поредния номера на желания кандидат в съответната листа. За да има ефект от преференцията и да бъде разместена листата, поне 7% от всички избиратели на листата в района също трябва да са гласували преференциално за моя човек. Ако не отбележа никого от кандидатите, се смята, че съм подкрепил водача на листата. От това изборно нововъведение мога да се възползвам само при гласуване в страната.

  • Източници

    § Конституция на република България

    чл. 10, КРБ – относно принципите, характеризиращи правото на глас.

    § Изборен кодекс

    чл. 3  – относно общите принципи на избирателното право;

    чл. 224, ал. 3 – относно забраната за изнасяне на бюлетините от избиратели

    чл. 246, ал. 1 – относно системата за избор за народни представители

    чл. 246, ал. 2– относно преференциалния вот

    чл. 248 – относно методиката за разпределение на мандати

    чл. 249, ал.1 – относно броя на многомандатните избирателни райони(МИР)

    чл. 250, ал. 1– относно определяне мандатите във всеки МИР

    чл. 265, ал.3 – относно начина на гласуване с хартиена бюлетина

    чл. 290 – относно избирането на независими кандидати

    чл. 297, ал. 1 – относно математическата формула, по която се разпределят мандатите при парламентарни избори;

    чл. 297, ал. 2  – относно четирипроцентната бариера за получаване на мандат в парламента.

    чл. 298 – относно преференциалния вот и подреждането на листите

    § Решение № 649-НС от 06.08.2014 на Централната избирателна комисия-  относно определяне броя на мандатите в многомандатните изборни райони

    § Лекционен курс “Избирателни системи и процедури” 2011-2012 г., доц. П. Киров