Преди 3 месеца закупих продукт чрез “сключване на договор от разстояние”, а именно покупка на техника от онлайн магазин. Продуктът пристигна по куриер, получих го лично, разпечатах кутията внимателно, разгледах продуктът, при което реших, че не отговаря на очакванията ми и взех решение да го върна. Опаковах го прилежно и се убедих в безупречния му търговски вид. Единствената забележка беше, че лепенката на кутията нямаше как да бъде залепена в първоначалния вид, а същата беше причинила и незначителна повреда върху повърхността на кутията, което беше неизбежно.
Върнах продукта в 14 дневен срок и уведомих търговецът за причината. Няколко седмици след това, търговецът се свърза с мен по телефона за да ме уведоми, че поради това, че продуктът е бил разопакован, няма как да ми бъде възстановена цялата сума и е необходимо да ми бъдат удържани 15%, което е в противоречие на чл.50 от ЗЗП и добрите търговски практики.
Аз отказах предожението и подадох жалба в КЗП, заедно с цялата налична документация. Жалбата беше успешно регистрирана на 11.06.2019, а в сайта на КЗП е изрично упоменато, че срокът за отговор е 30 дни.
Вече 49-ти ден все още нямам официален отговор от КЗП по моя случай, поради което се обадих по телефона, за да разбера какво се случва. Инспекторът, който е назначен по случаят ми обясни, че търговецът е в правото си ДА НЕ ВЪЗСТАНОВИ цялата сума, като се позовава на:
“Чл.55 (4) ЗЗП: Потребителят носи отговорност само за намалената стойност на стоките, причинена от изпробването им, различно от необходимото, за да установи естеството, характеристиките и доброто им функциониране. Потребителят не носи отговорност за намалената стойност на стоките, когато търговецът не го е уведомил за правото му на отказ по чл. 47, ал. 1, т. 8.”
В следствие на гореизложеното имам следните въпроси:
1. Как би следвало да се тълкува “…различно от необходимото…”?
2. Това не е ли в противоречние с европейското законодателство?
3. Мога ли да обжалвам отказа на КЗП по моята жалба? Как и пред кой съд?
4. Какво се прави, когато от КЗП не изпращат отговор по заведена жалба в срок?
адв. Николина Митова
Съветът ми е да изчакате получаването на писмено становище от КЗП по случая, тъй като при телефонните разговори не е сигурно дали това е окончателното становище на органа.
адв. Николина Митова
Цитираната от Вас разпоредба не е в противоречие с европейското законодателство, напротив ЗЗП е реципиран от същото. Отговорът на КЗП не подлежи на обжалване, като в ЗЗП е предвиден едномесечен срок за произнасяне по постъпили жалби – така чл. 180, ал. 1 и ал. 2 от КЗП – “когато по жалбата, сигнала или предложението не е нужно да се извършва проверка, компетентният орган е длъжен да разгледа случая и да вземе решение в 14-дневен срок, а в останалите случаи – в едномесечен срок от датата на постъпването на жалбата, сигнала или предложението.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 18 от 2011 г.) Решението по жалбата, сигнала или предложението се съобщава писмено на подателя и на другите заинтересовани лица и организации, ако има такива, в 7-дневен срок от датата на постановяването му.”
В ЗЗП е предвидена и процедура по алтернативно решаване на спорове – чл. 181а и следващите, както и ползването на помирителни комисии.
Поздрави,
адв. Николина Митова
0898 303092
steven-12
Уважаеми адвокат Митова,
Благодаря Ви за отделеното време.
След като КЗП имат законоустановен срок да се произнесат писмено в 30-дневен срок, какво се случва, когато вече 49 дни нямам нито писмен отговор, нито становище към заведената жалба в онлайн платформата?
По-важният въпрос в случая е защо проверяващият орган тълкува въпросният чл.55 по начин очевидно защитаващ интереса на търговеца, след като е съвсем ясно как би следвало да бъде тълкуван в конкретният случай? Какво имам предвид…
В Чл.55 (4) ЗЗП се казва: “Потребителят носи отговорност САМО ЗА НАМАЛЕНАТА СТОЙНОСТ НА СТОКИТЕ, причинена от изпробването им, РАЗЛИЧНО ОТ НЕОБХОДИМОТО, за да установи естеството, характеристиките и доброто им функциониране.”. В моя случай става въпрос за продукт, който е опакован в картонена кутия, залепена с прозрачни лепенки. За да бъде възможно установяване естеството на продукта и доброто му функциониране Е НЕОБХОДИМО същият да бъде разопакован, т.е. лепенките на кутията да бъдат отлепени, за да може кутията да бъде отворена. Следователно аз НЕ СЪМ НАПРАВИЛ НИЩО РАЗЛИЧНО ОТ НЕОБХОДИМОТО за да видя какво представлява този продукт и как същият функционира. Защо тогава от КЗП не уважат жалбата ми, а вместо това ми съобщават по телефона, че е неоснователна? Как е възможно да няма институция, която да уведомя във връзка с това очевидно потъпкване правата ми като потребител?
От гореизложеният пример на мен не ми идва нищо друго на ум, освен това, че проверяващият орган защитава чужди интереси, което ме кара да си мисля, че говорим за корупция.