Регистрация

Регистрирай се, за да задаваш въпроси и да отговаряш.

Вход

Влез в своя профил, за да задаваш въпроси и да отговаряш.

Забравена парола

Забравена парола? Въведи твоя имейл адрес. Ще изпратим линк за нова парола по имейл.

Нужен е профил, Трябва да си в своя профил, за да добавиш въпрос.

Правата на един моторист

Автор:
Правата на един моторист

Искам да избягам от автомобила си, от градския транспорт или километричните задръствания. Вземам каската, слагам якето и го правя със стил! Независимо обаче дали скутерът ми е 50-кубиков или управлявам тунингована спортна машина, има някои особености, които следва да зная преди да се кача на мотора си.

Каква е разликата между мотоциклет и мотопед?

“Мотоциклет” е двуколесно пътно превозно средство с кош или без кош, което има двигател с работен обем над 50 cm3. Към мотоциклетите се приравняват и моторните превозни средства с три колела, чиято маса без товар не надвишава 400 kg.

“Мотопед” е дву- или триколесно пътно превозно средство, което има двигател с работен обем до 50 cm3 и чиято конструктивна максимална скорост не надвишава 45 km/h.

Собствеността на моторните превозни средства се прехвърля с писмен договор, като на регистрирани мотоциклети с работен обем на двигателя над 350 cm3 подписите на страните трябва да бъдат нотариално заверени. Особеностите при закупуване на мотор над 350 cm3 са същите като за автомобил, а задължителните последващи действия след регистрирането важат и за мотопед, и за мотоциклет.

За да управлявам мотор, трябва да притежавам свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от мен превозно средство, както следва:

  • Категория АМ – мотопеди – двуколесни или триколесни превозни средства с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 km/h. Ако вече имам категория B за управление на автомобил, то с нея притежавам и категория АM.
  • Категория А1 за мотоциклети с работен обем на двигателя до 125 куб.см. и до 11 KW (около 14 конски сили). Категория АМ и А1 мога да изкарам при навършени 16 години.
  • Категория А2 за мотоциклети над 125 куб см., но не повече от 35 kw (около 47 конски сили). За тази категория ми трябват навършени 18 години.
  • Категория А за мотоциклети с двигател с работен обем над 50 cm3 и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h.

За категория А минимална възраст е 24 години или:

  • 20 години, ако притежавам свидетелство за управление на мотоциклет от категория А2 от не по-малко от две години;
  • 21 години за управление на триколесни моторни превозни средства с мощност, превишаваща 15 kW (около 25 конски сили).

През деня мотоциклетите и мотопедите се движат с включена къса светлина отпред и с включена габаритна светлина отзад. При появила се техническа неизправност е забранено да бъда теглен или аз с мотора си да тегля друг. Превозването на деца до 12-годишна възраст е забранено на задната седалка на мотоциклет или мотопед.

Като водач на мотоциклет или мотопед използвам задължително защитна каска. Също така нямам право да управлявам мотоциклета си с нечетлив или закрит по какъвто и да е начин регистрационен номер. И в двата случая глобата е 50 лв.

За разлика от автомобилите, мотоциклетите подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност на всеки две години. Това не важи за мотопедите – те не минават технически преглед.

Като моторист не плащам винетна такса  (не закупувам винетен стикер) за извънградските пътища, които мога да ползвам свободно и спокойно!

Важно! Ограничението на скоростта за А категория е:

  • 50 км/ч час в населено място;
  • 80 км/ч извън населено място;
  • 100 км/ч по автомагистрала;
  • 90 км/ч по скоростен път.

За М категория ограничението в и извън населено място е 45 км/ч, а по магистрала или скоростен път не мога да се движа, защото е забранено.

При превишаване на разрешената максимална скорост в населено място се налага наказание (в сила от 21.01.2017):

1. за превишаване с 10 km/h – с глоба 20 лв.;

2. за превишаване от 11 до 20 km/h – с глоба 50 лв.;

3. за превишаване от 21 до 30 km/h – с глоба 100 лв.;

4. за превишаване от 31 до 40 km/h – с глоба 400 лв.;

5. за превишаване над 40 km/h – с глоба 600 лв.;

6. за превишаване над 50 km/h – с глоба 700 лв. и три месеца лишаване от право да управлява моторно превозно средство, като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.

При превишаване на разрешената скорост извън населено място се налага наказание:

1. за превишаване с 10 km/h – с глоба 20 лв.;

2. за превишаване от 11 до 20 km/h – с глоба 50 лв.;

3. за превишаване от 21 до 30 km/h – с глоба 100 лв.;

4. за превишаване от 31 до 40 km/h – с глоба 300 лв.;

5. за превишаване от 41 до 50 km/h – с глоба 400 лв.;

6. за превишаване над 50 km/h – с глоба 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.

Мотоциклетите и мотопедите са участници в движението наравно с автомобилите. За тях важат всички правила съгласно Закона за движението по пътищата!


Интересно!
В някои общини има забрана за движението на МПС без шумозаглушаване или с неизправно шумозаглушаване. Последното може да се счете за техническа неизправност и да имам проблем с регистрацията на мотора си в КАТ.

  • Източници

    § Закон за движение по пътищата (ЗДвП)

    чл. 21 ал .1 –
    относно ограниченията на скоростта;
    чл. 55 –
    относно забраната за управляване на мотопед по магистрала;

    чл.87 – относно забраната за теглене на мотоциклети и мотопеди;

    чл.75 – относно задължението за управление на мотопеди и мотоциклети с включени фарове;

    чл. 133. ал. 2 – относно забраната за превозването на деца до 12-годишна възраст на задната седалка на мотоциклет или мотопед;

    Чл. 137е. – относно задължението за носене на каска при управление на мотопед или мотоциклет;

    чл. 144 – относно прехвърлянето на собствеността на мотоциклети и мотопеди;
    чл.147 – относно преминаването на технически преглед на мотоциклети и мотопеди;

    чл. 150а. – относно необходимото свидетелство за управление за мотоциклети и мотопед;
    чл. 151 –
    относно минималната възраст за за управление за мотоциклети и мотопед;
    чл.182 –
    относно размера на глобите при превишаване разрешената максимална скорост;
    чл. 183.
    ал.4 т.7 – относно размера на глобата при неносене на защитна каска;
    чл. 183.
    ал.4 т.11 – относно размера на глобата при нечетлив или закрит регистрационен номер;
    Параграф 6
     т. 13 и т.14 – относно кои двуколесни превозни средства се определят за “мотоциклет” и “мотопед”;
    § Закон за пътищата

    чл.10а ал.(6) – относно винетните такси за мотористите.

Статията има за цел да очертае някои основни права и задължения, като няма претенции да бъде изчерпателна. Съветваме винаги да се консултирате с адвокат преди да предприемате правни действия.

Петър Кьосев

Петър Кьосев

автор

Петър върви по ръба между строгия официален стил на правото и полета на въображението в областта на дизайна и фотографията. Завършил е „Право“ в СУ „Св. Климент Охридски“. Интересът му е насочен към гражданскоправните науки. Убеден е, че всеки трябва да отстоява правото си на перспектива за развитие в собствената си страна. Както и в това, че преди да потърсиш правата си, трябва да имаш отговорността да спазваш задълженията си. Обожава киното, а без музика не може да живее. Както и без приятелите си. Лятото мечтае за снега в планината, а зимата - за солта в морето. Спортът му е хоби, въпреки че все по-малко време му остава за него.

Свързани статии