Работих в чужбина. Реших да се завърна в България и ето ме сега на прага на пенсионната възраст. Искам да получавам пенсията си именно тук, защото България остана едно от малкото места по света, където пенсията не е облагана с данъци. А и защото у дома си е най-добре. Ще се зачитат ли годините, които съм работил/а в чужбина, при преброяването на стажа ми за получаване на пенсия?
Ако съм работил/а в държава-членка на ЕС?
През годините, в които съм работил/а в държава-членка на ЕС, различна от България, работодателят ми (или работодателите ми) е внасял задължителни осигуровки за мен спрямо правилата на законодателството в съответната държава. При определяне на пенсията ми в България НОИ е длъжен да зачете стажа ми в друга държава-членка на ЕС. Броенето е същото, като да съм работил/а в България.
Важно! Може да работя в държава-членка на ЕС, различна от България, и работодателят ми да внася задължителните осигуровки според законодателството там, но аз да продължа да се осигурявам в български фонд за допълнително доброволно осигуряване. Обратното също е възможно – може да работя за български работодател и да съм задължително осигуряван/а спрямо българския закон, но въпреки това да се осигурявам допълнително във фонд в друга държава-членка на ЕС. Това ми дава възможност да получавам освен българска пенсия, така и допълнителна пенсия от чужбина, стига да съм бил/а осигуряван/а за такава.
Как НОИ зачита стажа ми, придобит в държава-членка на ЕС?
Най-напред трябва да подам заявление до НОИ за изчисляване на пенсията ми. След като от НОИ установят, че има периоди от време, през които съм работил/а в друга държава-членка на ЕС (т.нар. осигурителни периоди), осигурителният орган изпраща служебно до компетентната осигурителна институция в съответната страна (т.е. еквивалента на НОИ в дадената държава) формулярите E 202 BG и Е 205 BG. С формуляр E 202 BG НОИ цели да проучи моята молба за пенсия за старост, като служебно изисква от въпросната държава да бъде изпратен формуляр Е 205. С формуляр E 205 пък се удостоверяват осигурителните ми периоди в дадената държава-членка на ЕС.
Важно! Всичко това се извършва служебно от НОИ и от мен не се изисква да доказвам стажа си или пък да превеждам формуляри със заклет преводач.
В ЕС има ясна процедура за удостоверяване на стажа в чужбина и съм в значителна степен улеснен/а.
Как се зачита осигурителният ми стаж в държава, която не е членка на ЕС?
-
- Швейцария – осигурителните ми периоди в Швейцария се зачитат от НОИ при определяне на пенсията ми. Процедурата по обмен на информация между институциите в Швейцария и България е същата, която е предвидена за държави-членки на ЕС. Това е така, защото Швейцария е сключила споразумение с ЕС за координиране на схемите за социална сигурност с държавите-членки на ЕС.
- Норвегия, Исландия и Лихтенщайн – тези три държави въпреки че не са държави-членки на ЕС, са членки на Европейското икономическо пространство (ЕИП). Точно поради тази причина законодателството на ЕС в частта за социалната сигурност се прилага и по отношение и на тях. Това означава, че стажът ми, придобит там, ще се признае при определяне на българската ми пенсия. Процедурата отново е предвидената за държави-членки на ЕС.
- Канада – ако съм работил/а в Канада повече от 1 година, то времето, през което съм осигуряван/а там, се счита за осигурителен стаж в България.
- САЩ – Стажът ми в САЩ не се зачита в България. Американска пенсия в България бих могъл/-гла да получавам единствено ако съм натурализиран американски гражданин.
- Русия, Армения, Азербайджан, Беларус, Грузия, Казахстан и Узбекистан – Министерството на труда и социалната политика е в процес на преговори с държавите от бившия СССР. Към момента стажът, придобит в някоя от тези държави, с изключение на Русия, не се признава. Работният ми стаж и доход в Русия се признават от НОИ в пълен размер.
- Украйна, Сърбия, Черна гора и Македония – стажът, придобит в Украйна, Сърбия, Черна гора или Македония, се признава и в България. Ако съм придобил/а право да получавам някаква специална пенсия в Украйна, то мога да я получавам паралелно с българската пенсия.
- Израел и Корея – според сключените между България и Израел и България и Корея споразумения, периодите, през които съм бил/а осигуряван/а в Израел или Корея, се зачитат само ако стажът ми в България не достига, за да получа пенсия. Стажът в Израел или Корея се зачита до тази степен, че да запълни липсващия стаж за получаване на българска пенсия.
Важно! България все още няма сключени спогодби за социална сигурност с държави като САЩ, Австралия, Нова Зеландия, Япония, Китай, Турция и др. Това означава, че трудовият/осигурителният ми стаж в тези държави няма да се зачита при изчисляване на пенсията ми от НОИ. В момента правителството ни се намира в преговори с Албания, провинция Квебек в Канада, както и с държавите от бившия СССР, а влизане в сила на спогодби с Бразилия, Мароко и Алжир предстои.
Правото е създадено като част от проекта “Гид на новодошлия”.
“Гид на новодошлия” е проект на Сдружение “Тук-там” и включва полезна информация за всеки новозавърнал се – как да си намери жилище, да легализира дипломата си, да намери работа, информация за здравните осигуровки и още интересни и вдъхновяващи статии.
Можеш да го изтеглиш онлайн, докато си още в чужбина или когато си вече в България и да прочетеш нашите съвети към завръщащите се, написани кратко и ясно.
Регламент (ЕИО) 1408/71 за прилагането на схеми за социална сигурност на заети лица, самостоятелно заети лица и членове на техните семейства, които се движат в рамките на Общността чл.15, пар.3 – относно възможността да продължа да бъда доброволно осигуряван/а в една държава-членка на ЕС, докато съм задължително осигуряван в друга; чл.45, пар.1 – относно зачитането на стажа в държава-членка на ЕС като стаж, изработен в България. Регламент (ЕО) № 883/2004 от 29 април 2004 година за координация на системите за социална сигурност (Текст от значение за ЕИП и Швейцария): чл.13, пар.1, б.“а” – относно приложимото законодателство към осигуряването в държава-членка на ЕС; чл.14, пар.3 – относно възможността да продължа да бъда доброволно осигуряван в една държава-членка на ЕС, докато съм задължително осигуряван в друга; чл.50, пар.1 и 2 – относно зачитането на стажа в държава-членка на ЕС като стаж, изработен в България; чл.90, пар.1, б. “в” – относно прилагането на Регл. 1408/71 по отношение на Швейцария и държавите от ЕИП (в частност Исландия, Норвегия и Лихтенщайн). чл.42 и чл.43 – относно формулярите, които държавите-членки на ЕС служебно подават. Регламент 987/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009 година за установяване процедурата за прилагане на Регламент (ЕО) № 883/2004 за координация на системите за социална сигурност (текст от значение за ЕИП и за Швейцария): чл. 96, пар.1, б.“в” – относно прилагането на Регл. 574/72 по отношение на Швейцария и държавите от ЕИП (в частност Исландия, Норвегия и Лихтенщайн). Кодекс за социално осигуряване (КСО): чл.94, ал.1 – относно подаването на заявление до НОИ за реализиране правото на пенсия. Закон за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ): чл.13, ал.1, т.6 и 7 – относно необлагането с данък на доходите от пенсия. Supplemental Security Income (SSI) for Noncitizens. https://blog.ssa.gov/social-security-benefits-u-s-citizens-outside-the-united-states/ Договор за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС): чл. 217 – относно възможността ЕС да сключва договори и споразумения с трети страни. чл.8, б. “в” – относно съгласуването на системите за социална сигурност между Швейцария и държавите-членки на ЕС; чл.1, пар.1, Приложение II – относно прилагането на актовете на ЕС за социалната сигурност. Споразумение за Европейско икономическо пространство: Приложение VI, изм. с Реш. № 82/97 от 12.11.97 г. на Съвместния комитет на ЕИП – относно допълненията към Регл. 1408/71, които се прилагат по отношение на Исландия, Норвегия и Лихтенщайн. Спогодба за социална сигурност между Република България и Канада: чл.13 – относно сумиране на осигурителните периоди. Договор между Република България и Руската федерация за социална сигурност: чл.11, пар. 1 – относно зачитането на стажа и дохода, придобити в Русия, при определяне на българската ми пенсия. Договор между РБ и Украйна за социално осигуряване: чл.10, ал.1 и 2 – относно сумиране на осигурителните периоди; чл.13 – относно възможността за получаване на специална украинска пенсия паралелно с българската. Спогодба между Република България и Република Сърбия за социална сигурност: чл.20 – относно сумиране на осигурителните периоди. Спогодба между Република България и Черна гора за социална сигурност: чл.19 – относно сумиране на осигурителните периоди. Договор между Република България и Република Македония за социално осигуряванe: чл.19 – относно сумиране на осигурителните периоди. Спогодба между Република България и Държавата Израел за социалната сигурност: чл.15, ал.1 и 2 – относно зачитането на осигурителните периоди в Израел. Спогодба за содиална сигурнст между Република България и Република Корея: чл.11 – относно зачитането на осигурителните периоди в Корея.
чл.44, пар.1 – относно приложимото законодателство към осигуряването в държава-членка на ЕС;
Регламент (ЕИО) № 574/72 на Съвета от 21 март 1972 година за определяне на реда за прилагане на Регламент (ЕИО) 1408/71 за прилагането на схеми за социална сигурност на заети лица, самостоятелно заети лица и членове на техните семейства, които се движат в рамките на Общността
чл.12, пар.1 – относно сумирането на осигурителни периоди;
Споразумение между Европейската общност и нейните държави-членки и Швейцарската конфедерация относно свободното движение на хора: