Какво трябва да знам, когато карам неизправен автомобил?

Как започна всичко? (Ех, защо така се получи накрая?!)

Харесва ми да шофирам! Събудих се сутринта и реших да поема накъдето ми видят очите с колата. И потеглих. Оставих зад гърба си много населени места, дървета… и ежедневните проблеми. Слушах любимите си песни за път и се наслаждавах на живота. Но изведнъж в безоблачното ми пътуване нещо се пропука. Оказа се, че нещо не е наред с колата. Какво да правя? Мога ли да продължа напред? Отворих pravatami.bg и се информирах какво казва законът.Какво трябва да знам, ако докато пътувам колата ми се повреди? Преди всичко трябва да запазя спокойствие и да се опитам да установя какво точно не е наред. Тук има няколко варианта:

  1. Ако колата ми може да се движи на собствен ход, трябва да я преместя:
  1. Ако колата ми не може да се движи и не мога да я преместя, то ще е необходимо да взема мерки за осигуряване безопасността на движението като:

Важно! Не бива да забравям, че предупредителният светлоотразителен триъгълник се поставя на разстояние не по-малко от 30 метра от повредената кола в пътната лента, заета от нея, и срещу посоката на движение на заобикалящите превозни средства. Ако се движа по магистрала, предупредителният светлоотразителен триъгълник трябва да е на разстояние не по-малко от 100 метра.

Кога ми е абсолютно забранено да местя колата?

Има обаче повреди, при възникването на които законът ми забранява да местя повредения автомобил независимо дали може да се движи или не. Такива са случаите на:

В тези случаи трябва да извикам Пътна помощ и колата да се качи на ремарке и така да се превози до място за отстраняване на възникналата повреда.

Теглене на повреден автомобил

Добре е, че хората не са “сами във вселената”. По пътя минават и други коли. Добри хора ме видяха, влязоха ми в положение и предложиха да ме изтеглят. Какво обаче е важно да знам при теглене на повредена кола? Освен, че с водача на теглещото ме превозно средство сме длъжни да съгласуваме предварително помежду си сигнали за взаимно разбиране по време на движение, напр. изправена нагоре ръка за спиране.При теглене с твърда връзка:

При теглене с гъвкава връзка:

Независимо дали ме теглят с гъвкава или твърда връзка моят автомобил трябва да е с включен авариен сигнал или с поставен отзад предупредителен светлоотразителен триъгълник. Ако се движим през нощта или при намалена видимост и осветителната уредба на моята кола е неизправна, т.е. не ми работят светлинките, трябва да има отзад в лявата страна червена светлина. Отделно от горното, е добре да помня и, че е забранено:

Какво ще ми се “случи”, ако наруша тези изисквания?

Ако все пак наруша правилата и управлявам своя технически неизправен автомобил, и органите на реда да ме “спипат”, грозят ме следните наказания:

[toggles][toggle title="Източници"] Закон за движението по пътищатачл. 83 - 87 - относно тегленето на повредено МПС;чл. 97 - относно спирането при повреда на МПС;чл. 101 - относно неизправностите на МПС;чл. 179 и 183 - относно санкциите при управление на технически неизправно МПС.[/toggle][/toggles]

Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:

Лиляна

Попова

15.2.2018

Избрани от редакцията

Най-новите статии

Още от близо 1000 статии

Потърси правата си